უსჯულოება > უსჯულოების საიდუმლო
ნ. ლ. ბუტმი
კაბალა, ერესები და საიდუმლო საზოგადოებები
9. სამშენებლო კავშირები
ჩვენ გარკვეულწილად მოვნიშნეთ ის საიდუმლო იუდეველური ორგანიზაციები, რომლებსაც 1717 წელს მოუწევდათ გაერთიანება ფრანკმასონთა მსოფლიო კავშირში (Франк-
ამ საინტერესო საკითხის გასარკვევად აუცილებელია თვალი გადავავლოთ სამშენებლო კავშირთა ისტორიას და გამოვყოთ რამდენიმე მნიშვნელოვანი ფაქტი. მასონ მწერალთა უმეტესობა ფრანკმასონთა საიდუმლო საზოგადოების აღმოცენებას უკავშირებს ქვისმთლელთა სამშენებლო კავშირებს; მაგრამ, ამავე დროს, ერთნი ამ მწერალთაგან (მაგალითად, ფინდელი და შუსტერი) გულისხმობენ ქვისმთლელთა შუა საუკუნეებში არსებულ სამშენებლო კავშირებს; სხვები (რებოლდი) რომის სამშენებლო კოლეგიებს, მესამენი კი, ცდილობენ ერთი მხრივ, მასონობის ამაღლებას და, მეორე მხრივ, იმას, რომ როგორმე ახსნან მისი უცნაური და საკვირველი სიმბოლიკის წარმომავლობა და მის დასაბამს ეგვიპტის წმინდა სამშენებლო კოლეგიებში ხედავენ (კლაველი).
კიდევ უფრო შორს მიდის სიმბოლურ ქვისმთლელთა პირველი წეს-
არქიტექტურის შესწავლასთან დაკავშირებულმა მისტერიებმა საბერძნეთიდან შეაღწიეს რომაულ სამშენებლო კოლეგიებში, რომელთა დაფუძნებას მიაწერენ ლეგენდარულ რომაელ მეფეს, ნუმე პომპელიუსს (714-
რომის სამშენებლო კოლეგიათა წევრებს შორის იყვნენ ქრისტეანობის მხარდამჭერნიც; და მაშინ, როდესაც ქრისტეანთა წინააღმდეგ აღმართეს საშინელი დევნა, მრავალმა მშენებელმა ქრისტეან მოწამეთა ბედი გაიზიარა, ბევრიც იძულებული იყო, თავი კატაკომბებისთვის შეეფარებინა. როდესაც 313 წელს ქრისტეანობა რომის იმპერიის სახელმწიფო რელიგიად გამოცხადდა, სამშენებლო კოლეგიებმა ქრისტეანული ტაძრების მშენებლობა დაიწყეს.
მალე დრო აირია, დაიწყო ხალხების გადასახლებები, დაეცა დასავლეთ რომის იმპერია (476 წ.). სახელმწიფოსგან მფარველობას მოკლებული სამშენებლო კავშირები უსაქმოდ დარჩნენ -
ასეთია მოკლედ შუასაუკუნეების სამშენებლო კავშირების წარმომავლობის ისტორია, რომელსაც ისტორიული კავშირი აქვს რომის სამშენებლო კოლეგიებთან, მათი მეშვეობით კი ძველ ეგვიპტელთა და ებრაელთა მისტერიებთან, რითაც ხსნიან მასონი მწერლები თანამედროვე მასონობის რიტუალებისა და სწავლებების წარმომავლობას.
შესაძლოა ამ განმარტებაში იყოს ჭეშმარიტების მარცვალი, მაგრამ მასში, მასონთა ტაქტიკის მიხედვით, ბევრი ტყუილიც ურევია. თუ დავუშვებთ, რომ ეგვიპტური და ებრაული საიდუმლო სწავლებებიდან რომის დაშლილი სამშენებლო კოლეგიების მეშვეობით რაღაცამ მართლაც შეაღწია შუასაუკუნეების ქვისმთლელთა კავშირებში, იქიდან კი თანამედროვე მასონობაში მაშინ, ებრაულ საიდუმლო საზოგადოებათა მრავალსაუკუნოვანი მემკვიდრეობითობის ხასიათიდან გამომდინარე (რაც, შეუძლებელია, მასონმა მწერლებმა არ იცოდნენ), უეჭველი გახდება ის, რომ თავისი საიდუმლო სწავლების მთელი სისრულე ფრანკ-
უპირველეს ყოვლისა, უნდა აღვნიშნოთ, რომ სამშენებლო კავშირების საიდუმლო ორგანიზაციის სტრუქტურა მათი პირველდაწყებითი სამონასტრო საძმოებისგან კი არ აიღეს, არამედ ის ჩამოყალიბდა სხვა ვითარებების ზეგავლენით, რომელზეც ქვემოთ ვისაუბრებთ. აქვე დავამატებთ, რომ ქვისმთლელთა საიდუმლო კავშირებს ეკლესია კრძალავდა, კერძოდ, ისინი აკრძალა რუანის (1189 წ.) და ავინიონის (1326 წ.) კრებებმა, რომელთა დადგენილებებში სრულიად გარკვევით არის ნათქვამი: "იკრძალება საძმო, რომლის წევრები იკრიბებიან წელიწადში ერთხელ, ერთმანეთს ეფიცებიან ერთგულებას და მხარდაჭერას, ატარებენ ერთნაირ ტანისამოსს, აქვთ განსაკუთრებული ნიშნები ერთმანეთისა და თავისი ხელმძღვანელის ამოსაცნობად, რომელსაც ჰფიცავენ ერთგულებასა და მორჩილებას" (Финдель, т. 1, с. 148). მიუხედავად ამისა, ძლიერი მფარველების წყალობით, ასევე იმის გამო, რომ ყველა კლასსა და ფენას სჭირდებოდა ქვისმთლელები, სამშენებლო კავშირების საიდუმლო ორგანიზაცია არგძელებდა თავის არსებობას და ეკლესია, -
რაც შეეხება რიტუალებსა და სიმბოლოებს, რომელთაც ეს კავშირები იყენებდნენ, ზოგიერთი მათგანი, როგორიც არის, მაგალითად, ერთგულებისა და საიდუმლოს შენახვის ფიცის საზეიმო და მუქარის შემცველი ფორმულები, ინსტრუმენტების სიმბოლიზაცია, პირობითი სიტყვები და ნიშნები, ანუ განსაკუთრებული ენა, რომელიც ეხმარება ქვისმთლელებს, იცნონ ერთმანეთი -
შუასაუკუნეების ქვისმთლელთა ინგლისურ კავშირებში მიღებისას ახალი წევრი, ეს უკანასკნელი მოვალე იყო, წარმოეთქვა რიტუალით დაწესებული ფრაზა, რომელიც იწყებოდა სიტყვებით: "მე ვარ ხელდასხმული ქვისმთლელად, მინახავს ბოყაზი და იაქინი..." (Шустер т. 1. с. 233). სახელებით "ბოყაზი" და "იაქინი", როგორც ცნობილია, აღინიშნებოდა ორი ბოძი, რომელიც აღმართეს სოლომონის ტაძრის დარბაზში (ბიბლია, III მეფეთა, 7:21). ამ სახელების სამშენებლო კავშირების რიტუალებში წარმოჩენა მით უფრო უცნაურია, რომ შუა საუკუნეებში ეკლესია (იგულისხმება რომის კათოლიკური ეკლესია -
ასე მაგალითად, წმ. ცებალდის ეკლესიაში, ნიურნბერგში, ბერი და მონაზონი დედაკაცი გამოსახული იყვნენ შეუფერებელ პოზაში.
სტრასბურგში, ტაძრის ზემო გალერაში, კათედრის პირისპირ გამოსახული იყო ღორი და თხა, რომლებსაც, როგორც სიწმიდე, მიჰქონდათ მძინარე მელა; ღორს მისდევდა ძუკნა ძაღლი, მსვლელობას კი მიუძროდნენ -
მელენბურგში დღემდე დაცულია ასეთი სახის გამოსახულება საკურთხეველში: პირველ პლანზე სამი მღვდელი აბრუნებს დოლაბის ქვას, რომელშიც იფქვება დოგმატიკა, მათ ზემოთ კი უწმიდესი ქალწული ყრმით ხელში, მის მუცელზე გამოსახულია ალმოდებული ვარსკვლავია (მასონობის ერთ-
ბრანდენბურგის ეკლესიაში მღვდლის სამოსში გამოწყობილი მელა უქადაგებს ბატების გუნდს... სხვა გოთიკურ ეკლესიაში ირონიულად არის გადმოცემული წმ. სულის გარდამოსვლა" (Финдель, "История франкмасонства". Перевод с немецкого, т. 1, с. 47). ამ მკრეხელურ გამოსახულებებში, რომლებითაც სამშენებლო კავშირებში შეპარული ქრისტეანობის მტრები ბედავენ ჩანაფიქრითა და განხორციელების მიხედვით ღრმა და ამაღლებული რელიგიური გრძნობით შექმნილი უმშვენიერესი და ულამაზესი საეკლესიო ხელოვნების ნიმუშების შებილწვას, მასონი მწერლები ხედავენ არა ეკლესიის დამცირებას, არა სიწმიდეთმკრეხელობას, არა სარწმუნოებისა და ქრისტეანული დოგმატების დაცინვას, არამედ "იმდროინდელი სასულიერო პირების ნაკლოვანებების და უმეცრების მკაცრ კრიტიკას... ეს არის იმ ადამიანთა რელიგიური იდეების სიწმიდის (?!) მტკიცებულება, ვინც როგორც თვითონ ამბობენ, თავიანთი სატირისა და სიმბოლიკის ბეჭედი დაადო ამ ნაგებობებს".
რაც შეეხება შუასაუკუნეების სამშენებლო კავშირების პოლიტიკურ მიმართულებას, პოლიტიკას თითქოსდა არ უნდა ეთამაშა განსაკუთრებული როლი ორგანიზაციაში, რომლის დრო და ენერგია სრულიად მიჰქონდა სპეციალურ, წმინდად პრაქტიკულ საქმიანობას, მაგრამ ისტორია ღაღადებს, რომ ანტიეკლესიური და გარკვეული ანტისახელმწიფოებრივი მიმდინარეობები ამ ორგანიზაციაში მაინც არსებობდა.
ასე მაგალითად, საფრანგეთში "სახელმწიფო ხელისუფლება მკაცრად ადევნებდა თვალყურს სამშენებლო კავშირებს, რომლებიც არაერთხელ აუკრძალავს". ინგლისის სამშენებლო კავშირებს, მიუხედავად იმისა, რომ დიდ ოსტატებსა და თავისუფალ ქვისმთლელებს მფარველებად ჰყავდათ ბევრი უმაღლესი სასულიერო პირი და მეფის კარის წარმომადგენელი, უკვე 1360 წლიდან "ეკრძალებათ მათი კონგრეგაციები და კაპიტულები; ეკრძალებათ განკარგულებების გაცემა, ფიცის დადება და ა. შ. 1425 წელს პარლამენტის აქტით აიკრძალა თავისუფალ ქვისმთლელთა შეკრებები". ეს აკრძალვა გამოწვეული იყო ქვისმთლელთა შეიარაღებული მონაწილეობით პარტიებს შორის ბრძოლაში, მეფე ჰენრიხ VI-
1561 წელს დედოფალმა ელიზავეტამ, რომელიც დაეჭვდა თავისუფალ ქვისმთლელთა კეთილსინდისიერებაში, იორკში, სადაც იკრიბებოდნენ ქვისმთლელთა კავშირის წევრები, შეიარაღებული რაზმი გაუშვა მათი შეკრებილების დასარბევად. მაგრამ კავშირის ხელმძღვანელებმა, როგორც ჩანს, მაინც გამოძებნეს საშუალება, გადაებირებინათ რაზმის მეთაურები, რადგან მათ არა მარტო არ შეასრულეს ბრძანება, არამედ ქვისმთლელთა საქმიანობაზე ისეთი საქებარი პატაკი წარუდგინეს დედოფალს, რომ იმ დღიდან ელიზავეტა მათ თვითონ უწევდა მფარველობას (ღებოლდ, там же, с. 123).
და ბოლოს, ყოველგვარ ეჭვს გარეშეა თავისუფალ ქვისმთლელთა მონაწილეობა ინგლისში დაახლოებით XVII საუკუნის ნახევარში მომხდარ არეულობაში, რომელიც დასრულდა მეფე კარელ I-
მასონი მწერლების აზრები თავისუფალ ქვისმთლელთა ინგლისის რევოლუციაში მონაწილეობის თაობაზე ძალზედ წინააღმდეგობრივია. ასე მაგალითად, რებოლდი ამტკიცებს, რომ სამშენებლო კავშირები ყოველმხრივ უჭერდნენ მხარს სტიუარტებს, რისთვისაც დაიმსახურეს კიდეც ინგლისის მეფის, იაკობ II-
მასონობის სხვა ისტორიკოსი და თვითონ მასონი ფინდელი კი უარყოფს თავისუფალი ქვისმთლელების რაიმე სახით მონაწილეობას ინგლისის რევოლუციაში, თუმცა მოყავს მასონობის ზოგიერთი მკვლევარის მოსაზრება, რომლის თანახმადაც "შოტლანდიელი მასონები იდგნენ სამეფო ხელისუფლების მხარეს, ხოლო ინგლისელ ქვისმთლელთა დახმარებით სარგებლობდა კრომველი" (Финдель, т. 1, с. 94).
არსებობს კიდევ მესამე, ასევე მასონი მწერლის ერნეს ნისის მოსაზრება, რომლის მიხედვითაც თავისუფალი ქვისმთლელები უფრო იმის მხარეს იყვნენ, ვისაც მოცემულ მომენტში წარმატების მეტი შანსი ჰქონდა. კერძოდ, როდესაც სტიუარტების კანონიერი დინასტია, რომელიც განდევნილი იყო ინგლისიდან, ცდილობდა, ებრძოლა ტახტის მიმტაცებელ ვილჰელმ ორანელთან, როგორც ერნესტ ნისი ამბობს, "თავისუფალ ქვისმთლელებს დაუსვეს პრინციპული შეკითხვა: დინასტიის განსაკუთრებული მდგომარეობა რაიმე საღმრთო კანონს ეფუძნება თუ ხალხის ნებასა აქვს აქ გადამწყვეტი მნიშვნელობა? -
რაც შეეხება გერმანიას, არავითარი ცნობა არ მოგვეპოვება ამ ქვეყანაში ქვისმთლელთა პოლიტიკურ აქტივობაზე. შესაძლოა, ეს იმით აიხსნება, რომ გერმანიაში ეს კავშირი უფრო მეტი პრივილეგიით სარგებლობდა, ვიდრე სხვა ქვეყნებში, კერძოდ, მას ჰქონდა საკუთარი სასამართლო, შეკრების თავისუფლება და სხვა, რასაც თითქმის უნდა გამოერიცხა სახელმწიფო კონტროლი, შედეგად კი კავშირის პოლიტიკური საქმიანობის გამოააშკარავება, თუკი ასეთი არსებობდა.
ყოველივე ზემოთქმულის საფუძველზე, დამტკიცებულად მივიჩნევთ შემდეგ ფაქტებს:
1. შუასაუკუნეების სამშენებლო კავშირების რიტუალებსა და სიმბოლოებში შეინიშნება ებრაული ზეგავლენის უეჭველი ნიშნები.
2. გულწრფელ ღვთისმოსაობასთან და ეკლსესიის ერთგულებასთან ერთად მათში ნელ-
3. სამშენებლო კავშირებისთვის პოლიტიკა უცხო არ ყოფილა, რის გამოც არაერთხელ გამხდარან დაეჭვების საბაბი და რეპრესიების ობიექტი ხელისუფლების მხრიდან.
რითი უნდა აიხსნას ეს მოვლენა წმინდად სამშენებლო კავშირებში, რომლებიც აღმოცენდა სამონასტრო სამშენებლო საძმოებიდან და საკუთარ თავს ძირითადად ქრისტეანთა ტაძრების მშენებლობას უძღვნიდნენ?
ამ შეკითხვის პასუხად გამოდგება შემდეგი მნიშვნელოვანი ფაქტები, რომლებსაც ვეცნობით მასონ მწერლებთან:
"გერმანელ ქვისმთლელთაგან მრავალი -
ამ ფაქტებს ადასტურებს შუსტერიც: XIII-
ცნობილია ასევე, რომ ჩეხ ძმათა სექტა თავისი არსებობის პირველ პერიოდში (XV საუკუნეში) "იმალებოდა სამშენებლო კორპორაციების კედლებში" (Шустер т. 1. с. 294).
მაგრამ ეს კიდევ არაფერი: "ტამპლიერთა მცირე ჯგუფი, -
დევნის საშიშროება "უმეცრების ამ ეპოქაში" აიძულებს მათ, განსაკუთრებული იდუმალებით შემოსონ თავიანთი საქმიანობა. "განმანათლებლობა", რომელსაც ავრცელებდნენ ეს საიდუმლო საზოგადოებები ანუ ლოჟები და რომლებიც ჩამოყალიბდა სამშენებლო კავშირების კვალდაკვალ, ეჭვს და "სიძულვილს" იწვევს სასულიერო ფენის მხრიდან. მათ აბრალებენ ლუთერის რეფორმაციის ხელშეწყობას, ეკლესიაში განხეთქილებისა, ხოლო სახელმწიფოში არეულობის მოწყობას; პაპისა და მონარქის წინააღმდეგ საყოველთაო სიძულვილის პროპაგანდირებას..." (Rebold, გვ. 122).
XVII საუკუნეში, როდესაც ოცდაათწლიანი ომის (1618-
ყველა ამ ფაქტის ბრწყინვალე დამატებად გამოდგება შემდეგი პიროვნებები, რომელთა სახელები შეტანილია სამშენებლო კავშირების გამოჩენილ და საპატიო წევრთა სიაში სხვადასხვა ქვეყანაში: ჩეხი რეფორმატორი იან ჰუსი (ცეცხლში დაწვეს, როგორც ერეტიკოსი 1415 წ.); ულრიხ-
ეს დოკუმენტი შედგა კიოლნში 1535 წლის 24 ივნისს და მას ხელი მოაწერა სხვადასხვა ქვეყნის ცხრამეტმა წარმომადგენელმა, მათ შორის ცნობილმა პროტესტანტმა მოღვაწეებმა მელანქტონმა, კოლინიმ და სტენგონმა.
ზოგიერთი მკვლევარი მიუთითებს იმ ანაქრონიზმებზე, რომელიც შეინიშნება ამ დოკუმენტსა და მის ენაში, სრულებით რომ არ შეესაბამება XVI საუკუნეს და მიიჩნევს, რომ კიოლნის ქარტია არის სიყალბე და ამტკიცებს თითქოდა ის მასონებმა შეთხზეს მხოლოდ 1819 წელს. ყოველ შემთხვევაში, კიოლნის ქარტიის ჭეშმარიტება ან სიყალბე არ ცვლის იმ უეჭველ ფაქტს, რომ მელანქტონი, ასევე, ქარტიაში მოხსენიებული სხვა პირები იყვნენ საიდუმლო ლოჟების წევრები, რომლებიც, როგორც ვნახეთ, მასონობის ოფიციალურ დაფუძნებამდე არსებობდა (იხ. გრაფის ასული ტოლი. "ღამის ძმობა"). პარაცელსი, ექიმი, XVI საუკუნის ალქიმიკოსი და კაბალისტი; ფრენსის ბეკონი, ინგლისელი კანცლერი, მეცნიერი და ფილოსოფოსი, "ახალი ატლანტიდის" ავტორი (ეს არის საიდუმლო საზოგადოების ორგანიზაციების გეგმა), გარდაიცვალა 1629 წ., ილია აშმოლი, ანტიკვარების ცნობილი კოლექციონერი, როზენკრეიცერი და სიმბოლური მასონობის ერთ-
ამგვარად, აშკარაა, რომ სამშენებლო კავშირების უცნაური, ებრაული სიმბოლოებითა და ლეგენდებით დატვირთული რიტუალები, ეკლესიისა და ქრისტეანული რელიგიისადმი მათი მტრული დამოკიდებულებისა, რომელსაც ავლენდა ეს კავშირები, და ასევე მათი პოლიტიკური საქმიანობა, რომელსაც არაერთხელ გამოუწვევია მრავალი ქვეყნის ხელისუფალთა ეჭვი, საკმაო მასალაა იმის საჩვენებლად თუ როგორი გამხრწნელი ზეგავლენა შეიძლებოდა ჰქონოდა ამ კავშირებზე იუდეველური მიმართულების საზოგადოებებს, რომლებიც, თავის მხრივ, ასევე მტრობდნენ ეკლესიას და სახელმწიფოს. ესენი იყვნენ ძველი გნოსტიკოსებისა და მანიქეველების მემკვიდრენი.
როგორც მასონ მწერალთა თხზულებებისგან ამოწერილი მოწმობები გვიჩვენებს, ამ ერეტიკულ საზოგადოებებს უნდა უმადლოდნენ სამშენებლო კავშირები თავიანთი ორგანიზაციის იდუმალებას, რაც შესაძლებლობას აძლევდა შფოთისთავ ერეტიკოსებს, არა მარტო "ამოფარებოდნენ სამშენებლო კორპორაციებს", არამედ სამშენებლო ლოჟების ნიღბით დაეფუძნებინათ თავიანთი საიდუმლო საზოგადოებები, რომლებიც ისეთ მიზანს ისახავდნენ, საერთოდ არავითარი კავშირი რომ არა აქვს სამშენებლო ხელოვნებასთან.
ყოველივე ზემოთქმულის შემდეგ საკითხი იმის შესახებ, რატომ აირჩიეს საიდუმლო იუდეველურმა ორგანიზაციებმა თავიანთი გაერთიანებისთვის თავისუფალ ქვისმთლელთა კავშირი, რომელსაც იმ დროისთვის თავისი სამშენებლო მნიშვნელობა დაკარგული ჰქონდა, წყდება ძალიან უბრალოდ: მრავალი საუკუნის განმავლობაში, სამშენებლო კავშირები თავიანთი საიდუმლო ორგანიზაციის წყალობით, პრივილეგირებული მდგომარეობით და საზოგადოების საპატიო და მაღალჩინოსან წევრთა მფარველობით საიმედო თავშესაფარს წარმოადგენდა ეკლესიისა და სახელმწიფოს წინააღმდეგ მებრძოლ საიდუმლო ელემენტთათვის. ამიტომაც სრულიად გასაგებია, რომ ბნელმა ძალამ, რომელმაც დიდი ხანია მოიწყო ბუდე სამშენებლო კავშირებში, ჩაიფიქრა, ესარგებლა უკვე მზა და სამშენებლო ორგანიზაციისთვის ჩვეული ჩარჩოებით, რომელმაც თანდათანობით დაკარგა თავისი პირვანდელი დანიშნულება.
სიმბოლური მასონობის ოფიციალური დაარსების თარიღი, როგორც ვიცით, არის 1717 წელი. სინამდვილეში კი ეს ყველაფერი ბევრად უფრო ადრე მოხდა. უკვ XVII საუკუნის პირველ ნახევარში, როგორც ჩანს, ინგლისელ ქვისმთლელთა კავშირი შეუერთდა როზენკრეიცერების ორდენს, რადგან ამ ორდენის შეკრებები ეწყობოდა ლონდონის სამშენებლო კავშირების ლოჟებში, ხოლო 1646 წლისთვის როზენკრეიცერთა ორდენის წევრმა, ანტიკვარების ცნობილმა შემგროვებელმა და ოქსფორდის მუზეუმის დამფუძნებელმა ილია აშმოლმა თავისუფალ ქვისმთლელთათვის შეადგინა ახალი რიტუალი, რომელიც მოგვიანებით ინგლისის ყველა ლოჟამ მიიღო (ღებოლდ, с. 126). ამგვარად, "როზენკრეიცერთა საძმო თანდათანობით გარდაიქმნა ფრანკ-
ქვისმთლელთა ადრინდელი რიტუალის როზენკრეიცერული რიტუალით შეცვლის აქტით დასაბამი მიეცა სიმბოლური ფრანკ-
მეტად საყურადღებოა ის გარემოება, რომ ინგლისში მასონობის დაფუძნება დაემთხვა დეისტების მოძრაობის გაჩენას (დეისტების სწავლება აღიარებდა ღმრთის არსებობას, მაგრამ უარყოფდა მის გამოცხადებას). ამ მოძრაობის უმთავრესი წარმომადგენლები, რომლებმაც თავი გამოიჩინეს რელიგიური თავისუფლების, ტოლერანტობისა და გონების უცთომელობის მხურვალე ქადაგებით, იყვნენ ტოლანდი, კოლინზი, ტინდალი, შუბი და ბოლინგბროკი.
1712 წელს გამოსულ ნაშრომში "მსჯელობა თავისუფალ აზროვნებაზე თავისუფლად მოაზროვნეთა სექტის გამოჩენასთან და განვითარებისთან დაკავშირებით" კოლინზი წერს: "რას შეუძლია გამოგვიცხადოს ჭეშმარიტება თუ არა აზროვნების თავისუფალ გამოყენებას?". 1720 წელს ტოლანდი თხზულებაში "ყოვლადღმერთობა" ასეთ აზრს გამოთქვამს: "ყველაფერი ღმერთია, და ღმერთი ყველაფერშია, ღმერთი მარადიულია, უსაზღვროა, რომელიც არც არასდროს დაბადებულა და არც არასდროს მოკვდება, რომელშიაც ცხოვრობენ ყოველნი კაცნი, მოქმედებენ და არსებობენ..." და შემდეგ: "გონება არის ერთადერთი და უზენაესი კანონი; ის არის ნათელი და სიცოცხლის განმანათლებელი" (Ernest Nys, იქვე).
თუ ტოლანდის საბრძოლო დევიზი იყო: "არ არის საჭირო დოგმატური სწავლება", შუბისა: "უარი დოგმატურ ქრისტეანობას!", ბოლინგბროკის ლოზუნგი ღაღადებდა: "ქრისტეანობა საერთოდ არ არის საჭირო"... (Финдель, т. 1, с. 47, 48).
ასევე აღსანიშნავია შემდეგი ფაქტები: სწორედ მასონობის გაუხმაურებელი არსებობის წლებში (1646-
ახლა ჩვენ გვრჩება მხოლოდ ერთი პასუხგაუცემელი შეკითხვა: რატომ დაფუძნდა ფრანკ-
"ჭეშმარიტი განათლების" ამ წარმომადგენლებმა მოასწრეს ნიადაგის მომზადება, საკუთარი შეხედულებების გავრცელება და ინგლისის მთავრობის კეთილგანწყობის მოპოვებაც კი, რაზეც მოწმობს კანცლერ ფრენსის ბეკონის ცნობილი თხზულებაც, რომელიც მან 1621 წელს დაწერა და რომლის სათაურად გამოტანილია ბეკონის დროინდელი საიდუმლო საზოგადოების სახელი -
ეს თხზულება ფანტასტიკურ ფორმაში გადმოსცემს სახელმწიფოს გეგმას, რომელსაც მართავს "სოლომონის ტაძრის" საიდუმლო ორგანიზაცია და რომლის ჭეშმარიტი არსი სამეცნიერო კავშირის სახელს არის ამოფარებული. ეს სახელმწიფო იმყოფება რომელიღაც კუნძულ ბენზალემში და მიისწრაფვის მსოფლიო ბატონობისკენ.
უნდა ვივარაუდოთ, რომ მოცემულ შემთხვევაში ინგლისის სახელმწიფო მოხელე და მისი საიდუმლო მრჩეველები ხელმძღვანელობდნენ სრულიად განსხვავებული მოსაზრებებით, რადგან ნაკლებად სავარაუდოა, რომ ფ. ბეკონს მხედველობაში ჰქონოდა ებრაელთა მსოფლიო ბატონობა. სამაგიეროდ, ინგლისის მსოფლიო ბატონობის იდეა, საიდუმლო საზოგადოების ხელშეწყობით, როგორც ჩანს, მტკიცედ დამკვიდრდა წინდახედულ ბრიტანელთა გონებაში, რადგან ფრანკმასონობამ თავისი აღმოცენების დღიდანვე პოვა ინგლისში საზოგადოების თანაგრძნობა და მონარქთა მფარველობა.
მეორე მხრივ, საიდუმლო მრჩეველები და გარკვეულ დრომდე უხილავი ინიციატორები ფრანკმასონობისა, დიდად დაინტერესებულნი იყვნენ, რომ გაემართლებინათ ინგლისის იმედები და ამ სახელმწიფოსგან შეექმნათ მტკიცე საყრდენი, საიმედო თავშესაფარი და მძლავრი მოკავშირე საიდუმლო საზოგადოებისთვის, რომელსაც ძალიან მალე უნდა გაეშალა თავის ბადე და მასში მოექცია მთელი მსოფლიო.
ამგვარად, მოხერხდა ორი ძალის ურთიერთშეხამება, რომლებიც ისახავდნენ სრულიად განსხვავებულ მიზნებს: მასონობა შეეწეოდა ინგლისის ძლევამოსილებას, ხოლო ინგლისი მხარს და უჭერდა მასონობას და თავისი ანგარებიანი ინტერესების გამო ხელს შეუწყობდა მის გავრცელებას სხვა ქვეყნებში ამ უკანასკნელთა დასაღუპად. მაგრამ ბოლო დროს ორ მოკავშირეს შორის, რომლებიც შეხმატკბილებულად მუშაობდნენ სამი საუკუნის განმავლობაში, თავი იჩინა განხეთქილებამ და შესაძლოა, არც ისე შორია იმ დრომდე, როდესაც ინგლისი საიდუმლო ძალის მეკავშირის პოზიციიდან ამ ბნელი ძალის მსხვერპლის მდგომარეობაში გადავა.
გადმოვეცით რა საიდუმლო საზოგადოებათა დაფარული სწავლებები და საქმიანობა, რომელიც წინ უსწრებდნენ მასონობას, ჩვენ მივუთითეთ იმ საერთო წარმომავლობაზე, იმ საერთო ფესვზე, რომელზეც იყო და არის დამყნობილი საიდუმლო ორგანიზაციები, კერძოდ, ეს არის ებრაული კაბალა. ასევე გავარკვიეთ ამ საზოგადოებათა გამრყვნელი ზეგავლენა შუასაუკუნეების ქვისმთლელთა კავშირებზე და ინგლისის მმართველ წრეებზე. საბოლოოდ მივაღწიეთ იმ ისტორიულ მომენტს, როდესაც ყველა ეკლესიისა და სახელმწიფოებრიობის მოწინააღმდეგე ყველა ელემენტი მიეკრო ფრანკ-
დასასრულ მოვიტანთ ნაწყვეტს ებრაელი ბერნარ ლაზარის თხზულებიდან, რომელიც პირდაპირ ადასტურებს ჩვენი ნაშრომის ძირითად იდეას: შუა საუკუნეებში, რეფორმაციის ეპოქაში და მის შემდეგაც ებრაელები იყვნენ დაფარულ სწავლებათა უმთავრესი გამავრცელებლები. "ქრისტეანული დოგმატებისა და ეკლესიის დაუძინებელი მტრების: მატერიალიზმის, რაციონალიზმისა და პანთეიზმის ქადაგებით ისინი ამზადებდნენ ქრისტეანობის დამხობას... ებრაელებს შეეძლოთ ყოფილიყვნენ საიდუმლო საზოგადოებათა ბრწყინვალე აგენტები, რომელთა სწავლება უთანხმდებოდა მათ საკუთარ სწავლებას... სწორედ ისინი ასწავლიდნენ ქრისტეან მეცნიერებს ებრაულ ენას და აზიარებდნენ მათ კაბალის საიდუმლოებებს..."
ამგვარად, "ებრაელები იღვწოდნენ საკუთარი თავის სასარგებლოდ..." რადგან, ადამიანები, რომლებიც მათი ცოდნის წყაროდან ირწყულებენ ინტელექტუალურ წყურვილს და ღებულობენ მათეულ სიბრძნეს, "უკვე ვეღარ იქნებიან მათი რელიგიის მოძულენი..." რჩეული თემის ამ მრავალსაუკუნოვანი მუშაობის სშედეგია ის, რომ "ევროპელები ყოველდღიურად სულ უფრო და უფრო მეტ შემწყნარებლობას იჩენდნენ ებრაელთა მიმართ, ხოლო XVIII საუკუნეში ისინი უკვე ტკბებოდნენ მთელ ევროპაში უშფოთველი მშვიდობით" (Bernard Lazare "L'Antisemitisme", ñ. 354, 334, 340, 139, 137, 138, 151, 153).