უსჯულოება > უსჯულოების საიდუმლო
ნ. ლ. ბუტმი
კაბალა, ერესები და საიდუმლო საზოგადოებები
4. მუჰამედი და ისლამის საიდუმლო საზოგადოებები
იუდეველთა მცდელობა, შეექმნათ ახალი რელიგია, როგორც ვნახეთ, კრახით დასრულდა, რადგან მანიქეველური მწვალებლობა დასავლეთ რომის იმპერიის დაცემისა და არაბების მიერ სპარსეთის დაპყრობის შემდეგაც არსებობას განაგრძობდა, როგორც ზოგიერთი სექტის საიდუმლო სწავლება, და, როგორც ასეთი, გადავიდა გვიანდელი პერიოდის სექტებსა და საიდუმლო საზოგადოებებში. ამიტომ იუდეველები ამგვარი შედეგით არ დაკმაყოფილდნენ. რჩეული ხალხის ლიდერებს მოსვენებას არ აძლევდა ქრისტეანობის საწინააღმდეგო ახალი რელიგიის დაფუძნების იდეა, რომელიც არა მარტო ხალხთა მასების მიმხრობას, არამედ იუდაური ზეგავლენისადმი მათ დამორჩილებასაც შეძლებდა. განუწყვეტლივ თან სდევდა.
V-
574 წელს დაიბადა მუჰამედი. ის უნდა გამხდარიყო დამფუძნებელი ამ ახალი რელიგიისა, რომელმაც არა მარტო ცეცხლითა და მახვილით დაიპყრო მრავალი ხალხი და ქვეყანა, არამედ იქცა უდიდეს უბედურებად ქრისტეს ეკლესიისა და ქრისტეანული სახელმწიფოებისთვის. ისლამისა და იუდაიზმის ახლო ნათესაობაზე არავითარი ეჭვი არ შეიძლება არსებობდეს: იუდაური რწმენა თითქმის მთლიანად წინადაცვეთის ჩათვლით, გადავიდა მაჰმადიანობაში. "ყურანის საუკეთესო ნაწილი აღებულია ბიბლიიდან და თალმუდიდან", -
1. მუჰამედის დაბადების ეპოქაში არაბეთის საუკეთესო ნაწილი, იემენი -
2. იუდეველთა ზეგავლენა არაბებზე იმდენად დიდი იყო, რომ არსებობდნენ მთელი რიგი არაბული ტომები, რომლებმაც მიიღეს იუდეველობა და არცთუ იშვიათად მათი ბელადები წმინდა სისხლის იუდეველებიც კი იყვნენ. სხვათა შორის, მეომარი ტომი ბენუ-
3. მუჰამედის დედა მონათლული ებრაელი იყო (Hammer "Histoire de L'Orde des Assasins"), რომელიც ბავშვობიდანვე შთააგონებდა თავის შვილს იუდეველ წინასწარმეტყველთა და იესუ ქრისტეს თაყვანისცემას.
4. დაბოლოს, მაჰმადიანური რელიგიის უპირატესი იდეა, რომელმაც ააღორძინა ისლამი და ცეცხლოვან ლავად და რკინის წვიმად დაატეხა თავს წარმართულ და ქრისტეანულ სამყაროს, რომელმაც დაანთო მრავალსაუკუნოვანი და დაუშრეტელი მტრობა ქრისტეანებსა და მაჰმადიანებს შორის -
მაჰმადიანური რელიგია, მასში იუდაური, მსოფლიო ბატონობის იდეის შეტანით, გახდა ქრისტეანობის მძლავრი მოწინააღმდეგე და ასეთად რჩება დღემდე. რაც შეეხება მუჰამედის მიერ იუდეველთა ინტერესების შესატყვისად მსოფლიოს დაპყრობას, ამ ნაწილში რჩეული ხალხის (ანუ იუდეველების) გეგმამ კრახი განიცადა. ჯერ ერთი, მუჰამედმა თუმც კი შეიტანა ისლამში იუდაური იდეა მესიის შესახებ, რომელიც მათი წარმოდგენით არის ამქვეყნიური, მიწიერი მეფე და რომელმაც უნდა დაიქვემდებაროს მთელი მსოფლიო, მაგრამ ასეთ მესიად აღიარა საკუთარი თავი და წინდაწინვე განაცხადა, რომ მის შემდეგ უკვე აღარ იქნებოდა სხვა წინასწარმეტყველი.
მუჰამედის ამ განსაზღვრებით, რომელიც უარყოფს იუდეველთა მომავალ მესიას, სერიოზული ზიანი განიცადა მსოფლიოზე ბატონობის იუდაურმა ოცნებამ. ებრაელებისა და ისლამის ინტერესები ერთმანეთს დიამეტრალურად დაუპირისპირდა. ისლამის მიმდევრები მზად იყვნენ, დაეწყოთ წმინად ომი მთელი მსოფლიოს წინააღმდეგ, მაგრამ არა იუდეველთა სასარგებლოდ, არამედ ალაჰისა და მუჰამედის სახელით. იუდაიზმსა და ისლამს შორის ამ ძირფესვიანი განხეთქილების შედეგებმაც არ დააყოვნა. როდესაც თავისი მოწოდების ერთგული მუჰამედი შეეცადა, ისლამისკენ მოექცია არაბი იუდეველები, რომლებიც ყოველთვის არღვევდნენ სხვა ხალხთა დაწესებებს და ჩვეულებებს და გამოირჩეოდნენ მკაცრი კონსერვატიზმით, მათ უარყვეს წინასწარმეტყველის ქადაგება და სამკვდრო-
მუჰამედმა და მისმა მიმდევრებმა არა მარტო არაბეთიდან განდევნეს არაბი იუდეველები, არამედ დღემდე ყველა ქვეყნის მაჰმადიანი ზიზღით არის გამსჭვალული ებრაელებისადმი და შეურიგებლად მტრობს მათ.
"ჯიფა ბენ ჯიფა" (მძორი მძორის შვილი) -
"როდესაც იუდეველი ფიცს დებს, ის ცრუობს" (ყურანი, თ. VII, მ. 15).
"დღეს, როდესაც ალაჰი მათ მკვდრეთით აღადგენს, ისინი დაიწყებენ ფიცილს, როგორც ახლა იფიცებიან ჩვენს წინაშე, რომ ყოველთვის იყვნენ მართლმორწმუნენი... ო, რა მატყუარები არიან ისინი" (ყურანი, თ. VIII, მ. 18).
"ვერც მათი სიმდიდრე, ვერც მათი შვილები ვერ გაამართლებს მათ ყოვლისშემძლის წინაშე; ცეცხლის ლუკმად შეიქნებიან ისინი" (იქვე).
"სატანა დაეუფლა მათ და აიძულა დაევიწყებინათ ალაჰი. ისინი არიან სატანის მიმდევრები, მაგრამ სატანა უნდა წარწყმდეს" (ყურანი, თ. VIII, მ. 20).
"ალჟირსა და ტუნისში მაჰმადიანები, იუდეველს რომ დაინახავენ, სახეში აფურთხებენ, ბავშვები კი ქვებს ესვრიან" (De Boyssi, "Dessertation critique sur Iўh De Boyssi", "Dessertation critique sur Iўhistoire des Juifs").
ამრიგად, ჩვენ ვნახეთ, რომ აღმოცენებისთანავე ისლამი, ნაცვლად იმისა, ებრაელთა ხელში ქრისტეანობისა და წარმართების წინააღმდეგ საბრძოლო მორჩილი იარაღი ყოფილიყო, გახდა ებრაელთა მოძულე და დაუძინებელი მტერი. მაგრამ, მეორე მხრივ, იუდეველი ისტორიკოსის გრეცის მოწმობით: "არაბების იუდეველთადმი მტრული დამოკიდებულებისდა მიუხედავად, ისლამის (როგორც ქრისტეანობის მტრის) გამარჯვება მათ ხელს აძლევდათ".
მივიღეთ საკმაოდ რთული და დახლართული მდგომარეობა, რომლიდანაც ისრაელის ძენი, თუ შეიძლება ასე ითქვას, პატივით გამოვიდნენ. ისინი ხელს უწყობდნენ მაჰმადიანურ იარაღს, რათა მოეპოვებინათ გამარჯვებულთა კეთილგანწყობა ან ზიანი მიეყენებინათ ქრისტეანობისთვის. ასე, მაგალითად, ებრაელი გრეცის სიტყებით, "არაბებმა სპარსეთის დაპყრობა შეძლეს იუდეველთა მძლავრი მხარდაჭერის შედეგად".
მოგვიანებით, იგივე ებრაელებმა ხელი შეუწყეს არაბების გამარჯვებას ესპანეთში. მეორე მხრივ, ისლამის შესუსტებისა და მისი ერთობის დარღვევის მიზნით, ებრაელებმა მიმართეს ხერხს, რომელიც მათ უკვე გამოსცადეს ქრისტეანობის წინააღმდეგ. ეს ხერხი იყო განხეთქილება, რომელიც მეტად მოხერხებულად შეიტანეს ისლამში და რომელიც გამოიხატა არა მარტო მუჰამედის რელიგიის ორად გაყოფაში, არამედ საიდუმლო საზოგადოებებისა და სექტების აღმოცენებაში, მუჰამედისა და მისი შთამომავლების სახელით რომ ინიღბებიან, თუმცა ისევე მტრულად არიან განწყობილნი ისლამის მიმართ, როგორც ქრისტეანობას მტრობდნენ გნოსტიკური და მანიქეველური მწვალებლობები. სპარსი ისტორიკოსი მაკრიზი, რომელსაც ჰამერი იმოწმებს, მიუთითებს, რომ არაბების მიერ სპარსეთის დაპყრობის შემდეგ ებრაელთა საიდუმლო საზოგადოებები ესწრაფოდნენ ისლამის განადგურებას, რისთვისაც თავიანთ ბადეში ახვევდნენ მუჰამედის მიმდევრებს და მათ შორის ქადაგებდნენ აზრის თავისუფლების იდეას, ზნეობრივ გახრწნილებას და საიდუმლო სწავლებებს, რომლებიც რელიგიისა და მონარქიის წინააღმდეგ იყო მიმართული.
ამ საიდუმლო სწავლებებს, რომლებსაც დეტალურად აღწერს ისტორიკოს ჰამერი, უეჭველად ახლავს კაბალისა და მანიქეველობის ზეგავლენის კვალი. ეს გამანადგურებელი ქადაგება არ შეიძლება აიხსნას დაპყრობილი და დამარცხებული სპარსელების სიძულვილით არაბ დამპყრობთადმი, რადგან, როგორც დავინახეთ, ჯერ კიდევ არაბების მიერ სპარსეთის დაპყრობამდე მასტეკებისა და სხვა მანიქეველური მიმართულების სპარსული (სინამდვილეში კი ებრაული) საიდუმლო მწვალებლობები ძირს უთხრიდნენ სპარსელების ეროვნულ რელიგიას. აქ, საქმე ისლამის ან ზოროასტრიზმის რელიგიურ განსხვავებებს კი არ ეხება, არამედ ებრაელთა შურსა და სიძულვილს, მიმართულს გოებისადმი, რომლებსაც შეეძლოთ, წინააღმდეგობა გაეწიათ მათი ბატონობის დაუოკებელი სურვილისთვის ხელი შეეშალათ მისწრაფებისთვის, გაენადგურებინათ ყველა ეროვნული, სახელმწიფო რელიგია, რომელიც განამტკიცებდა და გააერთიანებდა არაებრაელ ხალხებს.
აი, რატომ ანგრევენ ებრაელების მიერ დაფუძნებული და დაქოქილი საიდუმლო საზოგადოებები ჯერ ზოროასტრიზმს, შემდეგ კი, როდესაც მათი გამრყვნელი ქადაგებებით შესუსტებულ სპარსულ მონარქიას იუდეველთა ხელშეწყობით, არაბები დაიპყრობენ, იგივე ებრაული ბნელი ძალა გამოვა ისლამის წინააღმდეგ.
შიიტები. რაც შეეხება დიდ განხეთქილებას, რომელმაც ჯერ კიდევ VII საუკუნის მეორე ნახევარში ისლამის მიმდევრები ორად, კერძოდ: სუნიტებად, ანუ მართლმორწმუნე მუსულმანებად და შიიტებად, ანუ მაჰმადიანურ პროტესტანტებად გაყო, ამ საქმეში იუდეველთა მონაწილეობა კიდევ უფრო უეჭველი გახდა.
ებრაული კაბალით გამსჭვალულია არა მარტო შიიტების სწავლება, როგორც ამას ქვემოთ ვნახავთ, არამედ თვით შიიტიზმის ფუძემდებელიც კი მაჰმადიანობაში გადასული იემენელი ებრაელი ები-
ებრაელმა ალსოდა-
შეუპოვარი ბრძოლის შემდეგ, რომელიც წინასწარმეტყველის მემკვიდრეთაგან მესამის, ოსმანის მკვლელობით დამთავრდა, ხალიფატი ალისთან გადავიდა. მაშინ მისმა ერთმა მიმდევარმა, ებრაელმა ალსოდა-
ალსოდა-
ასე მიიღო თავისი დასაბამი შიიტიზმმა, რომლის ძირითადი დოგმატი მდგომარეობდა ალისა და მისი მიმდევრების თაყვანისცემაში, ასევე მისი მეორედ მოსვლის მოლოდინში. შიიტიზმი ძირითადად დამკვიდრდა სპარსეთში, რასაც განსაკუთრებულად უწყობდნენ ხელს საიდუმლო ორგანიზაციები, რომლებიც აქ ებრაელთა მიერ იყო დაფუძნებული ჯერ კიდევ მუსულმანთა მიერ მის დაპყრობამდე. რაც შეეხება ალის შთამომავლებს, რომლებიც მისი სიკვდილის შემდეგ ხალიფატს ჩამოაშორეს, შიიტებთან მიიჩნეოდნენ ერთადერთ კანონიერ იმამებად, ანუ მღვდელმთავრებად, ღმრთის ნაცვალებად დედამიწაზე.
ალიდების დინასტიის ბრძოლა თავიანთი უფლებებისთვის, როგორც ამას დავინახავთ, გახდება წყარო ხანგრძლივი სისხლიანი არეულობისა და მტრობისა მუსულმანურ სამყაროში. შიიტების სწავლება მნიშვნელოვნად გადაიხარა ისლამის მკაცრი განსაზღვრულობისა და ურყევობისგან, რომელიც მუჰამედმა დააწესა... ებრაელმა ალსოდა-
"ერთია ღმერთი და მუჰამედია მისი წინასწარმეტყველი", რომლის შემდეგ უკვე სხვა წინასწარმეტყველი აღარ იქნება -
მაგრამ ისლამის იუდაიზაცია ამით არ შემოფარგლულა. ყურანის, როგორც უშუალო საღმრთო გამოცხადების, მნიშვნელობა შეირყა, რადგან შიიტებმა, რომლებმაც ისლამში შეიტანეს მისთვის უცხო მანიქეველური, ანუ კაბალისტური სწავლებები სულთა გადასახლებაზე, იგივე რეინკარნაციის იდეები, დაამკვიდრეს ყურანის ალეგორიული განმარტების მეთოდიც, რათა აღმოეფხვრათ წინააღმდეგობა წინასწარმეტყველის დოგმატებსა და თავიანთ სწავლებას შორის.
წმ. წერილის ალეგორიული განმარტება, ანუ მასში დაფარული, საიდუმლო აზრის აღმოჩენა, როგორც ვიცით, იყო ებრაელი კაბალისტების უსაყვარლესი მეთოდი, რომლის მეშვეობითაც ისინი ადვილად პოულობდნენ წმ. წერილში ყოველივეს, რაც მათ მოეპრიანებოდათ. ეს ხერხი, რომელიც წარმატებით გამოიყენეს გნოსტიკური და მანიქეველური სექტების დაფუძნებისას, მათ ისლამში განხეთქილების შეტანის დროსაც გამოადგათ.
მაშ ასე, მუსლიმთა ნაწილი გადაიხარა მუჰამედის მიერ მკაცრად განსაზღვრული დოგმატებისგან და წავიდა თავისუფლად მოაზროვნეობისა და ეჭვების გზით, რომელიც მათ ებრაელმა ალსოდა-
ისმაელიტები. შიიტური სექტებიდან ყველაზე გავრცელებული იყო IX საუკუნეში აღმოცენებული ისმაელიტების სექტა, რომელიც ასე ალის ერთ-
ლუი დანტე არაბ, სპარს და ევროპელ ისტორიკოსებზე დაყრდნობით ამტკიცებს, რომ ისმაელიტების სექტის წმინდად კაბალისტური სწავლების მქონე საიდუმლო ორგანიზაციად გარდაქმნა ებრაელთა ზეგავლენით და მათი საიდუმლო მიზნების შესაბამისად მოხდა. თავისი ამ შეხედულების დასამტკიცებლად ლუი დანტეს მოჰყავს შემდეგი არგუმენტები:
1. ისმაელიტების სექტის რეფორმატორად IX საუკუნეში გვევლინება ვინმე აბდალაჰი მაიმუნის (მაიმონის) ძე, რომელიც თავს სპარსელად ასაღებდა, იგი ცხოვრობდა ქალაქ აგვაცში, ბაბილონიის სამხრეთით, სადაც იმ დროს უამრავი ებრაელი სახლობდა და სადაც ოდესღაც ცხოვრობდა მანიქეველური მწვალებლობის დამაარსებელი მანესი.
2. აბდალაჰი იყო ოჯახიდან, რომლის რამდენიმე თაობა მიეკუთვნებოდა ბარდეზანის გნოსტიკურ სექტას.
3. აბდალაჰის მამა, რომელიც ორთოდოქსმა მაჰმადიანებმა მწვალებლობაში ამხილეს, თავს აფარებდა იერუსალემს, სადაც სწავლობდა ოკულტურ მეცნიერებებს, კაბალას და წარმართულ ფილოსოფიას.
4. კაბალისტი მამის ხელში აღზრდილმა აბდალაჰმა ისმაელიტების სწავლებაში შეიტანა წმინდად კაბალისტური იდეები. ზემოაღნიშნული ფაქტები თავისთავად მნიშვნელოვანია, მაგრამ არსებობს ერთი ისტორიული ამბავი, რომელიც კიდევ უფრო დამაჯერებლად მეტყველებს ისმაელიტთა საიდუმლო საზოგადოების იუდაურ (ებრაულ) წარმომავლობაზე. ამ ფაქტს ჩვენ ქვემოთ შევეხებით, მანამ კი ორიოდ სიტყვით გადმოვცეთ ისმაელიტების სწავლება და ორგანიზაციული სტრუქტურა.
"ისმაელიტთა სექტას -
ამ სწავლებაში უკვე ვხედავთ ჩვენთვის ცნობილი კაბალისტური და გნოსტიკური სწავლებების გამოვლინებებს, კერძოდ, ემანაციის, ანუ ღვთაებრივ ძალთა გამოვლინების გზით, სამყაროს თანდათანობითი შექმნის შესახებ. ისმაელიტთა უმთავრესი დოგმატია რწმენა მაჰდის, ანუ ღმრთის წარგზავნილის მოსვლის შესახებ, რომელმაც დედამიწაზე სიმართლის სუფევა უნდა დაამყაროს.
სექტის ხელმძღვანელები თავიანთთან სექაში იწვევენ არა მარტო მუსლიმებს, არამედ ქრისტეანებსა და იუდეველთაც, თანაც მუსლიმებს მომავალ მაჰდის წარმოუდგენენ, როგორც ისმაელს, რომელიც იყო ალის შთამომავალი, იუდეველთ (ანუ ებრაელებს) -
ისმაელიტები საიდუმლოდ იცავდნენ თავიანთ სწავლებას. განდობილნი უმკაცრეს და საშინელ ფიცს დებდნენ, რომ არ გასცემდნენ სექტის საიდუმლოებას. აქ განდობის ცხრა საფეხური არსებობდა, უქვემოესი ხარისხის ისმაელიტებს მტკიცედ სწამდათ მომავალი მაჰდის მოსვლა და მზად იყვნენ, მისი მომავალი მეუფებისათვის სისხლის უკანასკნელ წვეთამდე ებრძოლათ. უმაღლეს ხარისხებში კი სექტის წევრებს თანდათანობით ეხსნებოდათ სწავლების დაფარული აზრი, რომელიც მდგომარეობდა ყოველგვარი რელიგიის უარყოფაში, ყოველგვარი კანონებისგან სრულ თავისუფლებაში და კაცობრივი გონების ერთადერთ ღმერთად აღიარებაში. ხოლო სექტის სრულიად განდობილი წევრებისთვის "ისმაელის მომავალი სუფევის" იდეა იყო მხოლოდ ალეგორია, რომელიც აღნიშნავდა ცოდნისა (გნოზისის) და თავისუფლების სუფევას.
ისმაელიტთა სწავლების ამ კაბალისტური ორპირობით, ყველა იმ საიდუმლო საზოგადოებას რომ ახასიათებს, რომელსაც ებრაელები ხელმძღვანელობენ, ისლამის სექტები ძირფესვიანად გადაიხარნენ მუჰამედის თავდაპირველი სწავლებისგან, რომელიც თავიდან ყველასთვის ერთნაირი იყო და არ შეიცავდა არავითარ, რიგით მორწმუნეთათვის მიუწვდომელ საიდუმლოს. საიდუმლო საზოგადოებებისადმი მეტად კეთილგანწყობილი მათი მკვლევარი შუსტერი ამბობს, რომ ისმაელიტები მიისწრაფოდნენ თავიანთი სულიერი და საერო ძალაუფლების დასამყარებლად, რისთვისაც მათი სექტის მეთაური შესაფერის მომენტში უნდა გამოსულიყო მაჰდის როლში (Шустер, «Тайные общества», т. I, с.159).
მართლაც, X საუკუნის დასაწყისში ისმაელიტების სექტამ შესძლო არა მარტო მთელი ჩრდილოეთ აფრიკის დაპყრობა, არამედ დაამყარა იქ ფატიმიდების საკუთარი დინასტია, რომელიც ასე მუჰამედის ქალიშვილისა და ალის მეუღლის, ფატიმას პატივსაცემად იწოდა. მაგრამ ყველაზე გამაოგნებელი მაინც ის არის, რომ ამ დინასტიის პირველი ხალიფა იყო წმინდა სისხლის ებრაელი, სახელად ობაიდალაჰი და უქვემოესი ხარისხის ისმაელიტები, რომლებიც წარმოადგენდნენ ბრმა იარაღს სექტის მეთაურთა ხელში, საკუთარი სისხლის ფასად იბრძოდნენ ამ ებრაელისთვის; თანაც მასში ხედავდნენ დიდი ხნის ნანატრ მაჰდის -
ფატიმიდები. ეს გრანდიოზული სიყალბე ასე განხორციელდა: ისმაელიტების სექტის რეფორმატორის, აბდალაჰის ძემ, ჰუსეინმა მოიპოვა უზარმაზარი ქონება და ზეგავლენა, რადგან როგორც სექტის მეთაურს, თავის განკარგულებაში ჰყავდა სპარსეთში, სირიასა და არაბეთში გაბნეულ ისმაელიტთა, ანუ, როგორც მაშინ უწოდებდნენ, კარმატთა უზარმაზრი არმია. ჰუსეინის რეზიდენცია მდებარეობდა სირიის პატარა ქალაქ სალამეხში, სადაც მისი ცხოვრების იდუმალება და ხშირი გაუჩინარება შიშსა და გაკვირვებას ბადებდა ქალაქის მოსახლეობაში.
ერთხელ ჰუსეინთან დაახლოებულ პირთაგან ვიღაცამ შთააგონა მას დაქორწინებულიყო ერთ ულამაზეს ებრაელზე, რომელსაც პირველი ებრაელი ქმრისგან ჰყავდა ვაჟიშვილი. ჰუსეინიც ასე მოიქცა. უშვილო ჰუსეინმა საკუთარი შვილივით აღზარდა შვილობილი, გაანდო მას სექტის საიდუმლოებანი, დანიშნა ის თავის მემკვიდრედ და იმამად (მღვდელმთავრად), ანუ გამოაცხადა იმ მაჰდიდ, რომლის მოსვლისადმი რწმენა ისმაელიტების სექტის ძირითადი დოგმატი იყო (S.Sacy, "Religion des Druzes").
ასეთი იყო ფატიმიდების ყალბი დინასტიის პირველი ხალიფის, ობაიდალაჰის წარმომავლობა. ობაიდალაჰის ნამდვილი წარმომავლობის დასაფარად ენერგიული ზომები მიიღეს: კარმატებმა ამოწყვიტეს ქალაქ სალამეხის მთელი მოსახლეობა, რომლებმაც იცოდნენ ობაიდალაჰის იუდაური წარმომავლობის შესახებ; ასევე სასტიკად დასაჯეს კარმატების მრავალი ბელადი, რომლებიც თავიანთი ირაღით ერთგულად ემსახურებოდნენ ობაიდალაჰს, მაგრამ შემდეგ ეჭვი შეეპარათ მის კანონიერებაში. მიუხედავად ამ ღონისძიებებისა, არც აბასიდების ბაღდადურ, არც ომეადების ესპანურ დინასტიას არასოდეს გასჩენიათ სურვილი, ფატიმიდები ალის შთამომავლებად ეღიარებინათ.
250 წელზე მეტი ხნის განმავლობაში (909-
ებრაელი ობაიდალაჰის მეფობისას მოხდა მოვლენა, რომელმაც დიდად შეაძრწუნა მთელი მუსულმანური სამყარო და რომელიც მრავალი წელი არ აღხოცილა მათი მეხსიერებიდან. 930 წლის იანვარში თავისი დიდი ოსტატის, ობაიდალაჰის ბრძანებით, კარმატები დაეუფლნენ ქალაქ მექას. ორთოდოქსი მუსლიმების გააფთრებული წინააღმდეგობისდა მიუხედავად, მათ კააბიდან (სამლოცველო) მოიტაცეს მუსლიმთა უდიდესი სიწმინდე -
ებრაელი ობაიდალაჰის განზრახვა, სასიკვდილო დარტყმა მიეყენებინა ისლამური სარწმუნოებისთვის, წარუმატებლად დასრულდა. კარმატები, რომლებიც საკმაოდ დიდი ხნის განმავლობაში იყვნენ ბრმა იარაღი ებრაული ბნელი ძალის ხელში, მიხვდნენ, რომ ემსახურებიან არა ალისა და ისმაელს, არამედ მათთვის უცხო ინტერესებს, რის გამოც არაერთხელ აჯანყდნენ მათთვის არასასურველი უღლის გადასაგდებად. ამიტომაც ობაიდალაჰის შვილიშვილი, ხალიფ ალ მანსური იძულებული გახდა, შავი ქვა ისევ მექაში დაებრუნებინა, რათა დიდსულოვნებისა და შემწყნარებლობის ამ აქტით გაეძლიერებინა თავისი მეტად მყიფე და საშიში მდგომარეობა. ფსევდო ფატიმიდების დინასტია 1171 წ. გაანადგურა ახალმა დამპყრობმა სალადინმა, ჯვაროსანთა სახელგანთქმულმა მოწინააღმდეგემ.
ფსევდო-
მკვლელთა კავშირი. როდესაც ობაიდალაჰის შთამომავლებმა თანდათანობით დაკარგეს ზეგავლენა დაპყრობილ კარმატთა მასებზე და ებრაელებმა დაინახეს, რომ შესაძლებელი იყო, ეს გრანდიოზული იარაღი მათი ზეგავლენიდან გამოსულიყო, სცენაზე გამოიყვანეს ახალი ორგანიზაცია -
მკვლელთა საიდუმლო კავშირის დამფუძნებელი იყო ვინმე ჰასანი ხორასნიდან, რომელიც დაიბადა 1056 წელს და გარდაიცვალა 1134 წელს. ჰასანი უნდა მივიჩნიოთ არა იმდენად ამ ახალი საიდუმლო საზოგადოების დამფუძნებლად, რამდენადაც ისმაელიტთა უკვე არსებული სექტის რეფორმატორად, რომელსაც მან ახალი ძალა -
ჰასანი თავიდან ბაღდადელი ხალიფების მოწინააღმდეგედ, ფატიმიდების დინასტიის დამცველის როლში მოგვევლინა, მაგრამ, როგორც კი თავის გარშემო თავი მოუყარა საკმაო ძალას, დამოუკიდებლად დაიწყო მოქმედება და უხილავი იმამის სახელით, რომელსაც მთელ მსოფლიოზე მოუწევდა ბატონობა და რომელიც თავადაც გამოჩნდებოდა განსაზღვრულ დროს, რათა ყველას წინაშე წარედგინა თავისი უფლებები, -
უხილავი იმამის მოსვლის მოლოდინში სექტის წევრებს უნდა შეესრულებინათ მისი მცნებები -
სექტის ორგანიზაცია და სწავლება, რომელიც ჰასანმა კანონთა განსაკუთრებულ წიგნში გადმოსცა, სექტამ იმისთვის გამოიყენა, რომ შეექმნა მძლავრი და ბრმა იარაღი თავისი მეთაურის, შეიხ ულ-
მკვლელთა კავშირში განდობის შვიდი საფეხური იყო. პირველი საფეხურის განდობილთაგან ითხოვდნენ ისლამის მოთხოვნათა მკაცრ და განუხრელ შესრულებას და ხელმძღვანელთადმი უსიტყვო მორჩილებას, ხოლო უმაღლესი საფეხურების განდობილები, ანუ სექტის ხელმძღვანელები რელიგიურ დოგმატებში ხედავდნენ მხოლოდ ალეგორიებს, ისლამის განწესებებს კი არავითარ მნიშვნელობას არ ანიჭებდნენ. საიდუმლო საზოგადოებების მკვლევარი და ისტორიკოსი შუსტერი სექტის სწავლების "სახელმწიფოებრივი სიბრძნის ნიშნებს" ხედავს იმაში, რომ "ურწმუნოება და უზნეობა განკუთვნილი იყო არა სამართავი მასის, არამედ მმართველთა წრისთვის" (Шустер, "Тайные общества", т. I, с.162); რომ მმართველი ძალა თავისუფალი იყო კანონისგან, მასა კი, პირიქით, მოვალე იყო, ბრმად დამორჩილებოდა ძალაუფლებასა და კანონს. აღსანიშნავია ის გარემოება, რომ მსგავსი "ღრმად სახელმწიფოებრივი სიბრძნით" არის გამსჭვალული ცნობილი "სიონის მთავარი კანცელარიის საიდუმლო ოქმებიც" (Г.В.Бутми "Враги Рода человеческого"). ასე, მაგალითად, 27-
აღსანიშნავია ის უნარი და მოხერხება, რითაც მკვლელთა კავშირის ორგანიზაცია მისადაგებული იყო აღმოსავლეთის ტემპერამენტიანი მოსახლეობის ცნებებსა და მორალურ საფუძვლებს.
ასე მაგალითად, მეორე ხარისხის განდობილთათვის, რომელთაც "ფედაბის" უწოდებდნენ (ეს სახელწოდება დღემდე არსებობს. რევოლუციონერები, რომლებმაც მოაწყეს სახელმწიფო გადატრიალება (ავტორი ალბათ გულისხმობს რუსეთის რევოლუციას -
ძლიერ და ჯანმრთელ ახალგაზრდებს, რომლებმაც დაამტკიცეს თავიანთი შეუპოვრობა და სიმამაცე, ფედაბის ხარისხში აყვანამდე ჰაშიშით, ნარკოტიკული, გამაბრუებელი სასმელით ათრობდნენ; შემდეგ გადაჰყავდათ სპეციალურად ამ შემთხვევისთვის გაშენებულ არაჩვეულებრივი და ზღაპრული სილამაზის ბაღებში.
თრობისგან გამოფხიზლებულებს საკუთარი თავი ეგონათ მუჰამედის ნამდვილ სამოთხეში. აქ მათ გარს ერტყათ ყველაფერი, რამაც კი შეიძლება აამოს ადამიანის გრძნობებსა და ვნებებს: გრილი და ჩრდილოვანი კორომები, მოჩუხჩუხე ანკარა წყაროები, მშვენიერი ნაყოფით დახუნძლული ხეები, ფუფუნებით გაწყობილი დარბაზები, ნებივრობისა და განცხრომისკენ მიმზიდველი მშვენიერი მუსიკა და ყოველივე ამის შემდეგ -
ყველა ამ ზემოთ აღწერილი ნეტარების შემდეგ მომავალ ფედაბის ისევ ჰაშიშით ათრობდნენ და აბრუნებდნენ ადრინდელ მდგომარეობასა და ადგილას. გამოღვიძებულები ისევ "დედამიწაზე" აღმოაჩენდნენ საკუთარ თავს, მათი დამრიგებლისა და მეთაურის გარემოცვაში, რომელიც არწმუნებდა მათ, რომ მათი სხეულები რჩებოდა დედამიწაზე, სული კი აღიტაცებოდა სამოთხეში და იქ წინასწარ ტკბებოდა იმ ნეტარებით, რაც იქ ელოდა, ამქვეყნად საკუთარი სიცოცხლის მსხვერპლად მიმტან ფედაბის. ფედაბების გარეგნული განმასხვავებელი ნიშანი იყო თეთრი სამოსი, წითელი ქუდი და სარტყელი -
ფედაბებზე მათი გურუს განუზომელ ზეგავლენასა და თვით ფედაბების ფანატიზმზე მოწმობს შემდეგი შემთხვევა: სელჯუკების სულთანმა მელიქ-
ასასინები უკვე შიშის ზარს სცემდნენ მთელ აზიას. ძლევამოსილი მონარქიდან მოყოლებული უბრალო მიწათმოქმედით დამთავრებული, არავის შეეძლო, თავი ეხსნა ფანატიკოსთა მახვილისგან, თუკი სექტის ხელმძღვანელები სასიკვდილო განაჩენს გამოუტანდნენ. სექტისადმი შიშის ეს გრძნობა სირიასა და სპარსეთში იქამდეც კი მივიდა, რომ მრავალი მბრძანებელი, თავი რომ დაეზღვია ამ საშიშროებისგან, საიდუმლო მოლაპარაკებებს აწარმოებდა მკვლელთა მეთაურებთან. ისინი არა მარტო უთმობდნენ მათ თავიანთი სამფლობელოების უმთავრეს პუნტქებს, არამედ უფლებას აძლევდნენ, ესარგებლად მთელი ოლქების შემოსავლებითაც.
1250 წელს მკვლელთა სექტას მძლავრი დარტყმა მიაყენა მონღოლთა ხანმა გულაგმა, რომელმაც გაანადგურა მისი სიმაგრეები, "მთიელი მოხუცი" შეიპყრო და დასაჯა. მოგვიანებით, 1394 წელს, მსოფლიო დამპყრობელმა თემურლენგმა გაანადგურა ამ სექტის უდიდესი ნაწილი. თუმცა მისი ნარჩენები დღემდე არსებობს ლიბანის უდაბურ ხეობებში და იმედოვნებენ, რომ ოდესმე კვლავ აღადგენენ თავიანთ ბატონობას.
მკვლელთა სექტამ, რომლის გაფურჩქვნის ხანა დაემთხვა ჯვაროსნულ ლაშქრობებს, დიდი უბედურება მიაყენა ქრისტეანებსაც, რადგან მისი მახვილი არავის ინდობდა. მკვლელთა სექტის საიდუმლო და ზნეობრივად გამხრწნელი სწავლებით დასნებოვნდნენ ჯვაროსნებიც, რამაც უფრო მეტი უბედურება მოუტანა ქრისტეანობას, ვიდრე თვით მკვლელთა სექტამ. ასე მაგალითად, ტამპლიერთა ორდენი, რომელიც 1118 წელს დაარსდა კეთილი მიზნით, შეიარაღებული დახმარება გაეწია უფლის საფლავისა და წმინდა ადგილთა მოსალოცად მიმავალ ქრისტეანთათვის, რომლებსაც გზად მიმავალთ ხშირად რომ ესხმოდნენ თავს, აღმოჩნდა ასასინთა საიდუმლო სწავლების ძლიერი ზეგავლენის ქვეშ, გადაუხვია თავდაპირველ მიზანს და ქრისტეანული მონაზვნური ორდენისგან გადაკეთდა ქრისტეანობისა და სახელმწიფოსადმი მტრულად განწყობილ საიდუმლო ორგანიზაციად, რომლის კვალი დღემდე არსებობს თანამედროვე მასონობაში.
არსებობს ვარაუდი, რომ მკვლელთა სექტის დამაარსებელი ჰასანი წარმოშობით ებრაელი იყო. კერძოდ, საიდუმლო საზოგადოებების მკვლევარი კლოდიო ჟანე (Claudio Jannet, "La Franc-
სიმონინის ამ წერილს 1821 წელს შედეგად მოჰყვა პაპ პიუს VII-
მართლაც, მკვლელთა სექტას აქვს საიდუმლო საზოგადოებებისთვის დამახასიათებელი ყველა ნიშან-
საიდუმლო საზოგადოებათა სწავლებებისა და ორგანიზაციული სტრუქტურის ამ გასაოცარი მსგავსების გამო, რომელთაგან ერთნი მოქმედებდნენ აზიასა და აფრიკაში VII-