აპოკალიფსისი > განმარტება
აპოკალიფსისის განმარტება
გამოკრებილი თანამედროვე ღვთისმეტყველთა და წმიდა მამათა თხზულებებიდან
ტაძრის გაზომვა და ორი მოწმის გამოცხადება
(თ. 11:1-14)
ძვ. ქართულით
1. და მომეცა მე ლერწამი, მსგავსი კუერთხისაჲ, და მრქუა: აღდეგ და განზომე ტაძარი ღმრთისაჲ და საკურთხეველი და თაყუანის-მცემელნი მას შინა. 2. და ეზოჲ იგი, რომელი არს გარეგან ტაძრისა, განაგდე გარე და ნუ განჰზომ მას, რამეთუ მიეცა იგი წარმართთა, და ქალაქი იგი წმიდაჲ დათრგუნონ ორმეოცდაორ თთუე 3. და მივსცე ორთა მათ მოწამეთა ჩემთა, და წინაწარმეტყუელებდენ ათას ორას და სამეოც დღე, შემოსილნი ძაძითა. 4. ესენი არიან ორნი იგი ზეთისხილნი და ორნი სასანთლენი, მდგომარენი წინაშე უფლისა ყოვლისა ქუეყანისა. 5. და რომელსა უნდეს ვნებად მათა, ცეცხლი გამოვალს პირისაგან მათისა და შესჭამს მტერთა მათთა; და რომელსაცა ენებოს ვნებაჲ მათი, ესრეთ ჯერ-არს მოკუდომაჲ მისი. 6. ამათ აქუს ჴელმწიფებაჲ დაჴშვად ცათა, რაჲთა არა წჳმდეს დღეთა მათ წინაწარმეტყუელებისა მათისათა; და ჴელმწიფებაჲ აქუს წყალთა ზედა, რაჲთა გარდააქციონ სისხლად და რაჲთა შემუსრონ ქუეყანაჲ, რაოდენ-გზისცა ენებოს, ყოვლითავე წყლულებითა. 7. და რაჟამს აღასრულონ წამებაჲ მათი, მჴეცმან მან, რომელი აღმოვალს უფსკრულით, ბრძოლა-ყოს მათ თანა და სძლოს და მოკლნეს იგინი. 8. და მძორები მათი უბანთა ზედა ქალაქისა მის დიდისათა, რომელსა ეწოდების სულიერად სოდომი და ეგჳპტე, სადა-იგი უფალი მათი ჯუარს-ეცუა. 9. და იხილონ ერთა და ტომთა და ენათა და წარმართთა მძორები მათი სამ დღე და ნახევარ, და არა უტეონ მძორებსა მათსა დადებად სამარებსა შინა. 10. და მკჳდრთა ქუეყანისათა განიხარონ მათ ზედა და იშუებდენ და ძღუენი მისცენ ურთიერთას, რამეთუ ამათ ორთა წინაჲსწარმეტყუელთა ტანჯნეს მკჳდრნი ქუეყანისანი. 11. და შემდგომად სამისა მის და ნახევრისა დღისა სული ღმრთისაჲ ცხოველი შევიდა მათ თანა; და აღდგეს ფერჴთა ზედა მათთა. და შიში დიდი დაეცა მათ ზედა, რომელნი ჰხედვიდეს მათ. 12. და მესმა ჴმაჲ დიდი ზეცით, რომელი ეტყოდა მათ: აღმოვედით აქა! და აღვიდეს ზეცად ღრუბლითა. და იხილნეს იგინი მტერთა მათთა. 13. მას დღესა შინა იქმნა ძრვაჲ დიდი, და მეათედი ქალაქისაჲ დაეცა, და მოსწყდეს ძრვისა მისგან კაცნი შჳდ ათასნი, და სხუანი იგი შეშინებულ იქმნეს და მისცეს დიდებაჲ ღმერთსა ცათასა. 14. ვაებაჲ იგი მეორე წარჴდა, და აჰა ესერა ვაებაჲ იგი მესამე მოვალს ადრე.
1. და მომეცა მე ლერწამი, მსგავსი კუერთხისაჲ, და მრქუა: აღდეგ და განზომე ტაძარი ღმრთისაჲ და საკურთხეველი და თაყუანის-
ახ. ქართულით
1. მომეცა კვერთხის მსგავი ლერწამი და ითქვა ჩემს მიმართ: ადექი და გაზომე ღვთის ტაძარი და საკურთხეველი, აგრეთვე თაყვანისმცემელნი მასში. 2. ტაძრის გარე ეზო კი გამორიცხე და ნუ გაზომავ, ვინაიდან მიეცა იგი წარმართთ და ორმოცდაორი თვის მანძილზე გათელავენ წმიდა ქალაქს. 3. მივცემ ჩემს ორ მოწმეს და ათას ორას სამოცი დღე იწინასწარმეტყველებენ ძაძით მოსილნი. 4. ესენია ორი ზეთისხილი და ორი სასანთლე, რომლებიც დგანან დედამიწის უფლის წინაშე. 5. თუ ვინმე მოინდომებს მათ ვნებას, ცეცხლი გამოვა მათი პირიდან და შეჭამს მათ მტრებს; თუ ვინმე მოინდომებს მათ ვნებას, მოკლულ უნდა იქნეს. 6. მათ აქვთ ხელმწიფება ზეცის დახშვისა, რათა არ იწვიმოს მათი წინასწარმეტყველების დღეებში, და აქვთ ხელმწიფება წყალთა მიმართ, რათა სისხლად აქციონ და ათასგვარი წყლულით მოწყლან ქვეყანა, როცა ინებებენ. 7. ხოლო როდესაც აღასრულებენ თავიანთ მოწმობას, უფსკრულიდან ამომავალი მხეცი შეებრძოლება, შემუსრავს და მოაკვდინებს მათ. 8. მათი გვამები ეყრება დიდი ქალაქის მოედანზე, რომელსაც სულიერად ჰქვია სიდომი და ეგვიპტე, სადაც ჯვარს აცვეს მათი უფალიც. 9. სხვადასხვა ტომისა და მოდგმის, ენისა და ერის ხალხი სამნახევარ დღეს უყურებს მათ გვამებს და არავის დართავ მათი დამარხვის ნებას. 10. დედამიწის მკვიდრნი იხარებენ და ილხენენ მათ გამო და ძღვენს უძღვნიან ერთმანეთს, რადგანაც ამ ორმა წინასწარმეტყველმა აწამა დედამიწის მკვიდრნი. 11. მაგრამ სამნახევარი დღის შემდეგ სიცოცხლის სული შევიდა მათში ღვთისაგან, და ფეხზე დადგნენ, რამაც თავზარი დასცა ყველას, ვინც კი ხედავდა მათ. 12. და მოესმათ მგრგვინავი ხმა ზეცით, რომელმაც უთხრა მათ, აქ ამოდითო, და ისინიც, თავიანთი მტრების თვალწინ, ღრუბლით ავიდნენ ზეცას. 13. იმავე საათს საშინელი მიწისძვრა მოხდა, ქალაქის მეათედი დაიქცა და მიწისძვრისას შვიდი ათასი კაცი ამოწყდა, სხვები კი შეძრწუნდნენ და დიდება მიაგეს ცის ღმერთს. 14. მეორე ვაებამ გადაიარა, და აჰა, მოგელავს მესამე ვაება.
IV. საღმრთო განგებულების გამოვლენის მეორე თანამიმდევრობა (თ. 7-11)
ტაძრის გაზომვა და ორი მოწმის გამოცხადება (თ. 11:1-14)
პირველი, რაშიც გამოიხატება იოანეს საწინასწარმეტყველო მსახურება, მისთვის ხილვაში მიცემული დავალებაა გაზომოს ტაძარი.
1. მომეცა კვერთხის მსგავი ლერწამი და ითქვა ჩემს მიმართ: ადექი და გაზომე ღვთის ტაძარი და საკურთხეველი, აგრეთვე თაყვანისმცემელნი მასში.
იოანეს მიეცა "კვერთხის მსგავსი ლერწამი". ვინ იგულისხმება აქ მოქმედ პირში? ეს არ არის ქრისტე, რადგან ხილვაში აღწერილი ვითარებიდან მის შესახებ არაფერი გვემცნობა. უფრო ბუნებრივია "კვერთხის მსგავსი ლერწმის" მომცემში ვიგულისხმოთ ზეციური საყდრის ახლოს მდგომი ერთ ერთი ანგელოზი.
"ლერწამი" დიდი და კვერთხის მსგავსი იყო, ანუ მას სივრცის გასაზომად საჭირო ზომის ერთეულის მნიშვნელობა გააჩნდა. წმ. ანდრია კესარიელის განმარტებითაც "ლერწამი" ნიშნავს "ზომას შემეცნებისა და გულისხმისყოფისა, რომელიც მიეცემა მიმღებს იმ ზომით, რა ზომითაც ძალუძს მას ამის დატევნა".
როდესაც იოანეს კვერთხი მიეცა, მაშინ მისი დანიშნულების გასარკვევად ესმა მას ხმა, რომელმაც უბრძანა: "ადექი და გაზომე ღვთის ტაძარი და საკურთხეველი, აგრეთვე თაყვანისმცემელნი მასში". მართალია სიტყვები "ადექი და გაზომე" ჩვეულებისამებრ გამოიყენება მდგომარეობის შეცვლის აღსანიშნავად, მაგრამ მოცემულ შემთხვევაში მისი მნიშვნელობა უფრო დავალების გადაუდებელი შესრულების თვალსაზრისით უნდა გავიგოთ. ამ მოწოდების მიხედვით იოანემ ახლავე უნდა დაიწყოს ღმრთის ტაძრის გაზომვა. თვით გაზომვას, წინასწარმეტყველურ სიმბოლიკაში, სხვადასხვა მნიშვნელობა გააჩნია. ის ხან გასაზომის წარწყმედის თვალსაზრისით გამოიყენება (მაგ.: ამოსი 7:7; ისაია 34:11), ხან კიდევ მშენებლობის თვალსაზრისით (ეზეკ. 43:10-
გაზომვის საგანი შეიძლება იყოს: 1) ღმრთის ტაძარი, 2) საკურთხეველი და 3) თაყვანისმცემელნი. "ღმრთის ტაძარი", როგორც მომდევნო მუხლებიდან ჩანს, არ არის ზეციური, ღმრთის დიდების ტაძარი, არამედ იერუსალიმისა, რომელიც უფლის სამსახურო ადგილი იყო და ამჯერად იდუმალთმხილველის წინასწარმეტყველურ მზერას წარუდგა.
გაზომვას ექვემდებარება უპირველეს ყოვლისა თვით ტაძარი, ანუ წმიდა წმიდათა და საკურთხეველი, როგორც ტაძრის განუყოფელი და უმნიშვნელოვანესი ნაწილები. შემდეგ იოანეს ევალება გაზომოს საკურთხეველი, რომელშიც ყოვლადდასაწველი მსხვერპლის საკურთხეველი უნდა ვიგულისხმოთ, რომელიც ტაძრის შიდა ეზოში იდგა. ეს ჩანს იქიდან, რომ იოანეს ეკრძალება მხოლოდ გარეთა ეზოს გაზომვა, ხოლო შიდა ეზოზე არაფერია ნათქვამი, ამიტომაც, სწორედ ის უნდა ვიგულისხმოთ "საკურთხეველში"; ცხადია, რომ აქ "საკურთხეველი" აღებულია იმ სივრცის ნაცვლად, სადაც ის მდებარეობს.
ძველ ტაძარში, ადგილი ხალხისთვის სპეციალური კედლით ორ ნაწილად განიყოფოდა: შიდა და გარე ეზოებად. გარეთა ეზოში დაიშვებოდა მხოლოდ მლოცველი ერი; ხოლო შიდა, რომელიც სამღვდლო ეზოდაც იწოდებოდა და წარმოადგენდა შემოკავებულ ადგილს, რომელიც გარე ეზოსთან შედარებით რამოდენიმე საფეხურით მაღლა იდგა და მხოლოდ მღვდელთა და ლევიტელთათვის იყო მისაწვდომი (2 პარ. 23:5). სწორედ მასში იმყოფებოდა ყოვლადდასაწველის სამსხვერპლო და ხელსაბანი.
ამგვარად, იოანეს უნდა გაეზომა ტაძრის ის ნაწილი, რომელიც უშუალოდ ესაზღვრებოდა მის წმიდათას. და ბოლოს გაზომვის საგანს წარმოადგენდნენ "თაყვანისმცემელნი მასში".
უეჭველად, იდუმალთმხილველს უნდა გაეზომა არა მარტო ტაძრის სივრცე, სადაც იმყოფებოდა საკურთხეველი. არამედ ისინიც, ვინც შედიოდა ტაძრის ამ ნაწილში, ესენი კი სამღვდლო პატივის მქონე პირები იყვნენ. ამიტომაც სწორედ ისინი უნდა ვიგულისხმოთ "თაყვანისმცემლებში".
ხილვის ტაძარსა და თაყვანისმცემლებში არ შეიძლება ვიგულისხმოთ იერუსალიმის ისტორიული ტაძარი, როემლიც აპოკალიფსისის დაწერის დროისთვის უკვე დანგრეული იყო. ზუსტად ასევე არ შეიძლება მასში ვივარაუდოთ მომავალი დროის ტაძარი. იოანეს ხილვაში გამოთქმის უმთავრესი აქცენტი კეთდება არა ტაძარზე, არამედ მაში თაყვანისმცემლებზე, და ტაძრის გაზომვა საჭიროა იმდენად, რამდენადაც ამის მიხედვით ირკვევა თაყვანისმცემელთა გაზომვის აზრი. ხოლო გაზომვის აზრი ან მიზანი ის კი არ არის აღრიცხოს თაყვანისმცემელთა რაოდენობა და მის ადრინდელ რაოდენობას შეადაროს, არამე დის, რომ გამოყოს ისინი სხვა ადამიანებისგან, -
2. ტაძრის გარე ეზო კი გამორიცხე და ნუ გაზომავ, ვინაიდან მიეცა იგი წარმართთ და ორმოცდაორი თვის მანძილზე გათელავენ წმიდა ქალაქს.
იოანეს ებრძანა, რომ ტაძრის გარეთა ნაწილი, რომელიც იერუსალიმის ძველ ტაძარში უბრალო მლოცველთა და პროზელიტთათვის იყო განკუთვნილი, არ გაზომოს, ვინაიდან "მიეცა იგი წარმართთ და ორმოცდაორი თვის მანძილზე გათელავენ წმიდა ქალაქს". სიტყვები "გამორიცხე და ნუ გაზომავ" ნიშნავს, რომ იდუმალთმხილველმა უნდა უგულებელჰყოს გარეთა ეზო, როგორც არა ღირსი ყურადღებისა, როგორც ღირსი უგულებელყოფისა. გარეთა ეზოს გაუზომლობა მიზეზი და შედეგია წარმართების მიერ ორმოცდაორი თვის მანძილზე მისი გათელვისა. "გარეთა ეზო", როგორც ნათქვამია, "მიეცა წარმართთ".
გამოთქმის ფორმა უთითებს ღმრთის განგებულებაზე. უფალი ღმერთი დაუშვებს რათა გარეთა ეზოს დაეუფლონ წარმართები. წარსული ("მიეცა") და მომავალი ("გათელავენ") დროების შერწყმა იმაზე ლაპარაკობს, რომ გათელვა წინამდებარე სიტყვას განმარტავს, როგორც თავის მიზეზსა და საფუძველს. წარმართები გარეთა ეზოს გათელავენ მხოლოდ იმიტომ, რომ ასეთი იქნება ღმრთის განგება, ღმრთის ნება, რომელიც ამავე დროს დაიცავს თვით ტაძარს და "თაყვანისმცემელთ მასში".
გამთელავებს აპოკალიფსისი "წარმართებს" უწოდებს რაც კერპთაყვანისმცემელთა კერძო სახელწოდებად არ უნდა გავიგოთ, არამედ უფრო ფართო აზრით. ეს არის მითითება ყველა ადამიანზე, ვინც უფლის ჭეშმარიტ თაყვანისმცემელთა რიცხვს არ ეკუთვნის (შეად.: 6:10; 8:13; 10:11; 11:9). ეს არის მიწიერი ინტერესებითა გაერთიანებულ და ჭეშმარიტებისადმი, ღვთისმოსაობისა და ყველა ღვთისმოსავისადმი მტრულად განწყობილ ადამიანთა საზოგადო სახელი. მაგრამ, რადან ყველა ადამიანის ასეთი დაყოფა და მათი ასეთი დაპირისპირება შესაძლოა მხოლოდ მომავალში, სამყაროს აღსასრულის წინ, "წარმართთა (ანუ ურწმუნოთა და უღმრთოთა) მიერ ტაძრის გარე ეზოს გათელვა განეკუთვნება ანტიქრისტეს პერიოდს. სწორედ მაშინ, ანტიქრისტეს მეფობის წლებში გაითელება არა მარტო იერუსალიმის ტაძარი, არამედ თვით იერუსალიმიც, როგორც ამას აპოკალიფსისი გვამცნობს. "გათელვა" ამავე დროს ნიშნავს განადგურებას, გაპარტახებას, მოოხრებას და წმიდა ადგილთა შებილწვას. ამდენად, მე-
ღმრთის მოწინააღმდეგეთა ჟამი 42 თვით არის განსაზღვრული: "და ორმოცდაორი თვის მანძილზე გათელავენ წმიდა ქალაქს". წმიდა მართლმადიდებლური ეკლესიის მამათა განმარტებით ""წმიდა ქალაქის", იერუსალემის, ანუ საყოველთაო ეკლესიის დათრგუნვა წარმართთა მიერ "ორმოცდაორი თვის" განმავლობაში, მიანიშნებს იმას, რომ ანტიქრისტეს მოსვლის დროს მართალნი სამწელიწადნახევრის განმავლობაში იქნებიან დევნილნი" (ანდრია კესარიელი).
რას გვაუწყებს ახალს ეს წინასწარმეტყველური ხილვა? წინა ხილვებში, როდესაც იოანემ "კალიები" და "მრავალმილიონიანი მხედრობა" იხილა, იდუმალთმხილველის წინაშე გაიშალა ის ჭეშმარიტება, რომ ბოლო ჟამს, რომელიც დედამიწაზე ანტიქრისტეს მოსლვას ეხება, საშინელი უბედურებები დატრიალდება. ეს უბედურებანი მოიწევა დემონთა ძალით და მძიმედ დააწვება არა მარტო უკეთურებს, არამედ ღვთისმოსავებსაც; ერთნიც და მეორენიც დაიტანჯებიან. ეს სწორედ ის ჭირვებებია, რომელთა შესახებაც იწინასწარმეტყველა მაცხოვარმა და ბრძანა, რომ "ყოველივე ეს სალმობათა დასაბამია" (მათე 24:8). მაგრამ მაცხოვარმა ისიც იწინასწარმეტყველა, რომ ბოლო ჟამს ღვთისმოსავებს განსაკუთრებული მნიშვნელობის განსაცდელი მოევლინებათ. ეს არის -
მოვლენათა პირველ რიგში, იქნა მართალთა და უკეთურთა ამგვარი განყოფა მითითებულ იყო 144 000 აღბეჭდილის ხილვაში, ხოლო მეორე რიგში "კალიის" ხილვაში, სადაც მითითებულია, რომ ეს აღბეჭდვა მადლმოსილია ჭეშმარიტად მორწმუნეთათვის ცისქვეშეთის ბოროტ სულთა წინააღმდეგ ბრძოლაში. მაგრამ მართალთა და უკეთურთა ამგვარი დაყოფა კიდევ უფრო შორს წავა. ბოროტ საზოგადოებას უნდა გამოეყონ არა მარტო ცალკეული რჩეულები და სრულყოფილი პიროვნებები, არამედ ამ წუთისოფელს უნდა განეშოროს ქრისტეანთა მთელი კრებული, ქრისტეანთა მთელი ეკლესია, მის მადლმოსილi ნიჭებითა და საიდუმლოებებითურთ.
როგორც ქრისტეანობის პირველ საუკუნეებში წარმოადგენდა ქრისტეანული თემი წარმართობისგან გამოცალკევებულ ერთობას, როგორც შინაგანი, ასევე საზოგადოებრივი ცხოვრების ინტერესების მიხედვით (1 კორ. 6:1-
ქრისტეანული ეკლესიის სწორედ ამ გამოყოფაზე, ჭეშმარიტ ქრისტეანთა დანარჩენი საზოგადოებისგან განცალკევებაზე მეტყველეს ტაძრისა და მასში მყოფ თაყვანისცმემელთა გაზომვა. ქრისტეს ეკლესიას უვრცელესი გაგებით გააჩნია ორი ეზო: შიდა და გარეთა.
"შიდა ეზო", შიდა ეკლესია, ანუ ჭეშმარიტ ქრიტეანთა ერთობა საბოლოოდ გამოეყოფა გაწარმართებულ საზოგადოებას; ჭეშმარიტი ქრისტეანები, დანარჩენი ცოდვილი და ურწმუნო მსოფლიოსგან განსხვავებით, თაყვანს სცემენ ღმერთს სულითა და ჭეშმარიტებით ზუსტად ისევე, როგორც ცალკე ლოცულობდნენ და ემსახურებოდნენ ღმერთს ძველაღთქმისეული მღვდლები, რომლებიც საკურთხეველში შედიოდნენ. ამ "რჩეული მოდგმისთვის, სამეფო სამღვდელოებისთვის, წილხვედრი ხალხისთვის" (1 პეტრე 2:9) ღმერთი მისაწვდომი იქნება, როგორც ღმრთის სახლში მყოფ ჭეშმარიტ შვილთათვის, როგორც ჭეშმარიტ მღვდელთათვის მისაწვდომი იყო უფლის საკურთხეველი.
ძველაღთქმისეულ პერიოდში წარმართებს -
ქრისტეანული ეკლესიის გამოყოფა დანარჩენი სამყაროსგან თუმც კი დაიწყება, მაგრამ ჯერ კიდევ არ იქნება საბოლოო. საბოლოო გამოყოფას წინ უსწრებს, მსოფლიო მნიშვნელობის ახალი მოვლენა, რაც გამოხატულია ორი მოწაფის მომდევნო ხილვაში:
3-
სწორედ მათი გამოჩენა უსწრებს წინ წარმართთა მიერ 42 თვის განმავლობაში იერუსალიმის გათელვასა და ანტიქრისტეს გამეფებას.
მათი ქადაგების მიზანია არა მარტო უკეთურთა და წარმართთა მოქცევა, არამედ მართალთა ნუგეშისცემა და განმტკიცება ღმრთის მომავალი სამსჯავროს მოლოდინში.
"იწინასწარმეტყველებენ ძაძით მოსილნი" -
ვინ არიან ეს მოწმეები? ეკლესიის წმიდა მამათა განმარტებით: "ეს ორი მოწმე არის ენოქი და ილია, რომლებსაც სამყაროს აღსასრულის წინ ღმრთისგან საქადაგებლად მიეცემათ სამწელიწადნახევარი, რაც "ათას ორას და სამეოცი დღით" აღინიშნება. "ძაძით შემოსვა" გლოვის ნიშანია, ე.ი. იმ დროს მცხოვრებთაგან ყველა, ვინც უარყოფს ანტიქრისტეს საცთურებს, გლოვისა და ტირილისთვის გაიწირება. "ორ ზეთისხილსა და ორ სასანთლეზე" ბრძანებდა წინასწარმეტყველი ზაქარიაც" (ზაქ. 4) (წმ. ანდრია კესარიელი).
"როდის მოხდება ეს, საყვარელო?! -
ზოგიერთი თანამედროვე ღვთისმეტყველი "ორ მოწმეში" სჯულსა და სახარებას გულისხმობს, მაგრამ ასეთი აღქმა უარიყოფა თვით აპოკალიფსისის მიერ, რომელშიც ვხვდებით ამ მოწმეთა პირად თვისებებსა და ცხოვრებისეულ მომენტებს (სასწაულები, სიკვდილი და ამაღლება). ამიტომაც, არ შეგვიძლია დავეთანხმოთ მათ, ვინც "მოწმეებში" იდეას, ჭეშმარიტების მოწმეობის განსახიერებას ხედავს.
ორ მოწმეში ორი ნამდვილი პიროვნების აღიარებას ითხოვს არა მარტო მათი კერძო თვისებების აღწერა, არამედ მათი დაპირისპირება ანტიქრისტესთან და ცრუწინასწარმეტყველთან. მაგრამ ამაზეც არ უნდა შევჩერდეთ. არ არის საკმარისი ვთქვათ, რომ ეს ორი მოწმე ორი კონკრეტული ადამიანია. ბიბლიაში მოცემულია დღემდე გაურკვეველი ორი მოვლენა; კერძოდ -
წმ. იპოლიტე რომაელი, აპოკალიფსისის ყველაზე ძველი კომენტატორი, თავის თხზულებაში "ქრისტე და ანტიქრისტე" წერს: "ძაძით შემოსილი ილია და ენოქი იქადაგებენ 1260 დღე და ყველა ხალხებს აუწყებენ სინანულს".
წმ. ეფრემ ასურელი წერდა "უფალი, თავისი მოწყალებით, გამოაგზავნის ილია თეზბიტელსა და ენოქს, რათა აუწყონ კაცთა მოდგმას ღვთისმოსაობა და ასწავლონ ყველას შიშის გამო არ დაემორჩილონ მტარვალს".
ღირ. იოანე დამასკელის თქმით, უფლის მეორედ მოსვლის წინ "ამასთან, მოივლინებიან ენუქი და ელია თეზბიტელი და მოაქცევენ მამათა გულებს შვილებისადმი, ესე იგი -
ხოლო ანდრია კესარიელი თავის განმარტებაში ამ შეხედულებას მამათა საზოგადო აზრს უწოდებს და წერს: "მრავალი მოძღვრის აზრით, ეს ორი მოწმე არის ენოქი და ილია, რომლებსაც სამყაროს აღსასრულის წინ ღმრთისგან საქადაგებლად მიეცემათ სამწელიწადნახევარი, რაც "ათას ორას და სამეოცი დღით" აღინიშნება".
მომდევნო მუხლებში კიდევ უფრო დეტალურად იხსნება ამ ორი მოწმის ცხოვრებისა და საქმიანობის დეტალები.
უპირველეს ყოვლისა მე-
ამგვარი დასკვნის გაკეთების უფლებას გვაძლევს ის ვითარებაც, რომ ჩვენი ადგილი ძალიან წააგავს ზაქარიას წინასწარმეტყველებას (4:2-
5. თუ ვინმე მოინდომებს მათ ვნებას, ცეცხლი გამოვა მათი პირიდან და შეჭამს მათ მტრებს; თუ ვინმე მოინდომებს მათ ვნებას, მოკლულ უნდა იქნეს.
ესენი არიან ღმრთის მოწმენი მოსულნი მართლმორწმუნეთათვისაც, რადგან ანუგეშებენ და განამტკიცებენ მათ და უკეთურთათვისაც, რადგან დააშინებენ მათ სასჯელებით და მოუწოდებენ სინანულისკენ. ვინც არ მიიღებს მათს ქადაგებას და არ შეინანებს, არამედ იმდენად გაჯიუტდება, რომ მათთვის ზიანის მიყენებასაც კი გაბედავს, როგორც ღმრთის სიტყვის უარმყოფელი თავს დაიღუპავს; ასეთი ადამიანი სულიერა წარწყმდება და მისი სული დაიღუპება.
"და თუ ვინმე მოინდომებს მათ ვნებას.". "ო, საკვირველო მადლო ღმრთისაო, რომელიც ჭრილობის შესაბამისად გვთავაზობს კურნებას! ანტიქრისტე, ეშმაკის შეწევნით, თავისი ცრუ ნიშნებითა და სასწაულებით ყველა მოგვსა და მაცთურს წარემატება; მაგრამ ღმერთიც თავის წმინდანებს მიანიჭებს ჭეშმარიტ ნიშთა და სასწაულთა ქმნის ძალას, რათა ნათლითა და ჭეშმარიტებით უძლონ მათ სიცრუის ბნელის განქარვება; რათა, გვალვით, ცეცხლით, სტიქიათა ცვალებადობითა და სხვა სასწაულებით დასაჯონ ან შეაგონონ ანტიქრისტეს მიერ ცთუნებულნი და მოაქციონ ისინი გზაზე ჭეშმარიტებისა, ხოლო თავად მზაკვარი და მაცთური იგი (ანტიქრისტე) ამხილონ; თავიანთი ქადაგების დასრულებამდე ვერავინ მიაყენებს მათ რაიმე ბოროტებას" (ანდრია კესარიელი).
6. მათ აქვთ ხელმწიფება ზეცის დახშვისა, რათა არ იწვიმოს მათი წინასწარმეტყველების დღეებში, და აქვთ ხელმწიფება წყალთა მიმართ, რათა სისხლად აქციონ და ათასგვარი წყლულით მოწყლან ქვეყანა, როცა ინებებენ.
ძალაუფლება, რომელიც ამ ორ მოწმეს მიეცემა, რათა დაუბრკოლებლად აღასრულონ მსოფლიო ქადაგება, გამოიხატება მათ უნარში სასწაულებრივად დასაჯონ დედამიწა. როგორც წმ. ილია წინასწარმეტყველმა, თავისი სიტყვის ძალით, კერპთაყვანისმცემლობისთვის ებრაელი ერი გვალვით დასაჯა, რომელიც 3,5 წელიწად გრძელდებოდა (3 მეფ. 17:1), როგორც მოსემ დასაჯა ეგვიპტელნი ფარაონის სიჯიუტისთვის და წყლები სისხლად აქცია (გამ. 7:19), ზუსტად ასე ბოლო ჟამინდელი მოწმეები, თავიანთი სასწაულებრივი ძალით გამოიწვევენ გვალვას, წყლებს მიაქცევენ სისხლად, რაც გამოიწვევს ადამიანთა წყურვილსა და ტანჯვას. გარდა ამისა, ორი მოწმე ძალმოსილი იქნება სხვა სახის სატანჯველებიც მოუვლინონ ქვეყნიერებას, იმგვარი სატანჯველები, რომელსაც თვითონ ჩათვლიან საჭიროდ. და მათი ეს ძალაუფლება და ძლიერება მთელი მათი წინასწარმეტყველური მსახურების პერიოდში, ანუ მთელი 1260 დღე გაგრძელდება, როემლიც უფლის მიერ არის დაწესებული, მსგავსად იმისა, როგორც ნოეს 120 დღე მისცა ქადაგებისთვის, ხოლო იონას 40 დღე.
7. ხოლო როდესაც აღასრულებენ თავიანთ მოწმობას, უფსკრულიდან ამომავალი მხეცი შეებრძოლება, შემუსრავს და მოაკვდინებს მათ.
1260 დღის გასვლის შემდეგ, როდესაც მოწმეები დაასრულებენ თავიანთ ქადაგებას, აღასრულებენ ყოველივეს, რაც ღმრთისგან დავალებული ჰქონდათ, მათი ძლიერებისა და ხელუხლებლობის დროც ამოიწურება. ეს ისეთი ჟამი იქნება, როდესაც ბოროტება უკიდურესად გაბატონდება დედამიწაზე; და მხეცის მიერ მოკლული ილია და ენოქი საქმის ამგვარი თანამიმდევრობის მსხვერპლნი გახდებიან.
ბოროტების ძალის გამომხატველი და მისი წარმომადგენელი, აპოკალიფსისის განმარტებით იქნება თვით მხეცი, რომელიც ამოვალს უფსკრულიდან. (tÕ qhrˆon tÕ ¢naba‹non ™k tБj ¢bÚssou). ტერმინ qhrˆon (თერიონ)-
იქ, მე-
აქედან გამომდინარე, "მხეცში" აქ არ შეიძლება ვიგულისხმოთ არც "მკვდრეთით აღმდგარი ანტიოქოს ეპიფანე -
"მხეცში" შეიძლება ვიგულისხმოთ ანტიქრისტე, ოღონდ იმდენად, რამდენადაც მხეცი აქ არის მოწმეთა წინააღმდეგ მებრძოლი და მათი დამმარცხებელი. ანტიქრისტე და ეშმაკი ერთი და იგივე არ არის, რადგან არ შეიძლება ანტიქრისტე ჩავთვალოთ განკაცებულ ეშმაკად. ანტიქრისტე იქნება ცოდვის კაცი, ძე წარწყმედისა და მხოლოდ წარმომადგენელი და გამოხატულება ეშმაკის ბოროტი საქმიანობისა. მე-
განსახილველ ხილვაში გამოსახულია არა თვით ანტიქრისტეს პიროვნება (მის შესახებ ლაპარაკი იქნება შემდგომ, მე-
"ის (ანტიქრისტე) მოკლავს ქრისტეს ორ მოწმეს, რომლებიც ქვეყანას ზეციდან მის დიდებით მოსვლას აუწყებენ, როგორც ეს წინასწარმეტყველის მიერ ითქვა: "და მივსცე ორთა მათ მოწამეთა ჩემთა, და წინასწარმეტყველებდენ ათას ორას და სამეოც დღე, შემოსილნი ძაძით" (აპოკ. 11:3). ამაზე ბრძანებს დანიელიც: "და განაძლიეროს აღთქმაი მრავალთა შვიდეულსა ერთსა და კერძოსა შვიდეულისასა აღებულ იქნეს მსხუერპლი ჩემი და შესაწირავი" (დან. 9:27). აქ მითითებულია შვიდეული, რომელიც ორად იყოფა, რადგან ეს ორი მოწმე სამწელიწადნახევრის განმავლობაში იქადაგებს, ხოლო შვიდეულის დარჩენილ ნაწილში (ანტიქრისტე) წმინდანებს შეებრძოლება და გააპარტახებს მთელ ქვეყანას" (ანდრია კესარიელი).
"ყოველივე ეს, საკუთრივ, აღსრულდება იმისთვის, რომ მთელ ქვეყანაზე ქადაგებულ იქნეს უფლის სახარება. აღსრულდება სისავსე ჟამთა და დადგება ბოლო შვიდეული, როდესაც გამოიგზავნება ქრისტეს ორი წინამორბედი, რომელთა შემდეგ გაიხსნება "მოოხრების სისაძაგლე" და შემდგომ ამისა დიდებით მოვა მსაჯული მსაჯულთა, მიცვალებულნი აღდგებიან და მიეცემა ღირსეულთ სასუფეველი ცათა, ხოლო ცოდვილთათვის დაუშრეტელი ცეცხლის გეჰენა აღინთება (ლუკა 21:24); მათე 24:14); აპოკ. 11:4; მათე 24:15; აპოკ. 20:4-
არსებითად, ეს არ იქნება ბოროტების სიკეთეზე ან უსჯულოების სჯულიერებაზე, ეშმაკის კი ქრისტე ღმერთზე გამარჯვება, -
მაგრამ, ანტიქრისტეს ძალა და მნიშვნელობა იმდროინდელ საზოგადოებაში იმდენად დიდი იქნება, რომ მის მიერ მოწმეების მოკვლას, რომლებიც უდიდეს ნიშებსა და სასწაულებს აღასრულებდნენ, არა თუ არავინ დაგმობს, არამედ მოიწონებენ და გაუხარდებათ კიდეც.
8. "მათი გვამები ეყრება დიდი ქალაქის მოედანზე, რომელსაც სულიერად ჰქვია სოდომი და ეგვიპტე, სადაც ჯვარს აცვეს მათი უფალიც".
ეს ქალაქი დახასიათებულია სამი მხრიდან: 1) ის არის დიდი ქალაქი; 2) სულიერად იწოდება "სოდომად და ეგვიპტედ" და 3) იქ აცვეს ჯვარს მათი უფალიც. ძველი კომენტატორების (წმმ. ვიქტორინეს, ირინეოსის და ანდრია კესარიელის) აზრით და თვით ტექსტის მიხედვითაც, ეს ქალაქი ანტიქრისტეს მომავალი სამეფოს დედაქალაქია, იგივე ძველი, ისტორიული იერუსალემი, რომელიც, ღმრთის განგებით, ბოლო დრომდე შენარჩუნდება და ანტიქრისტეს დედაქალაქი გახდება. უკიდურეს შემთხვევაში, იერუსალემი იქნებ მისი ერთ ერთი უმთავრესი ქალაქი მაინც. ეს შესაძლებელია თუნდაც იმიტომ, რომ ანტიქრისტე, რომელსაც ქრისტეანობის დამხობა ექნება მიზნად, ბუნებრვად შეეცდება იმოქმედოს იმ ადგილებში, რომელიც განსაკუთრებულად წმიდაა ქრისტეანთათვის. და თუ ეს ქალაქი "დიდად" იწოდება, და არა წმიდად, სხვა არაფრის გამო, თუ არა იმიტომ, რომ ის გახდება ანტიქრისტეანული სახელმწიფოს დედაქალაქი. იერუსალიმთან, როგორც ისტორიულად დიდ ქალაქთან შესატყვისობაშია მისი წოდება "სოდომად და ეგვიპტედ".
გამოთქმა "სულიერად ჰქვია სოდომი და ეგვიპტე" უთითებს არა მარტო იმაზე, რომ ეს სახელწოდებები გამოყენებულია გადატანითი მნიშვნელობით, არამედ იმაზეც, რომ ეს ქალაქი თავისი რელიგიურ-
რაც შეეხება ქალაქის უკანასკნელ დახასიათებას: "სადაც ჯვარს აცვეს მათი უფალიც", შეუძლებელია გავიგოთ სხვაგვარად თუ არა, როგორც მითითება ნამდვილ, ისტორიულ იერუსალიმზე. ეს იერუსალემი, როგორც ის, ძველი, რომელიც იყო ადგილი უფლის ჯვარცმისა, ზუსტად ასევე იქნება ადგილი ბოლო დროის ორი მოწმის წამებისა და მოკვლისა. ასეთი განმარტება სულაც არ არის რაიმე არაბუნებრივი და შეუძლებელი. იერუსალემი უკვე რამოდენიმე საუკუნეა არსებობს და იარსებებს მეორედ მოსვლამდეც; და თუკი ანტიქრისტესთვის, როგორც მსოფლიო მბრძანებლისთვის საჭირო გახდება განსაკუთრებული ქალაქი, რატომ არ შეიძლება ეს ქალაქი იერუსალემი გახდეს?
9. სხვადასხვა ტომისა და მოდგმის, ენისა და ერის ხალხი სამნახევარ დღეს უყურებს მათ გვამებს და არავის დართავს მათი დამარხვის ნებას.
იმისთვის, რათა ორი მოწმის სიკვდილს მეტი რეალობა რომ შესძინოს, მე-
"სხვადასხვა ტომისა და მოდგმის, ენისა და ერის ხალხი სამნახევარ დღეს უყურებს მათ გვამებს..." მოწმეთა გვამებს ალბათ იმ ტომის, მოდგმის, ენისა და ერის ხალხები შეხედავენ, რომლებიც იმ დროს ანტიქრისტესთან ერთად იქნებიან იერუსალემში, როგორც მისი მრავალეროვანი არმია და თანამშრომლები. აქედან გამომდინარე, ესენი არა მარტო ქალაქის მკვიდრნი არიან, არამედ, -
"სხვადასხვა ტომისა და მოდგმის, ენისა და ერის ხალხი სამნახევარ დღეს უყურებს მათ გვამებს და არავის დართავს მათი დამარხვის ნებას", ანუ წმმ. ილიასა და ენოქის გვამები მოკლებულნი იქნებიან გაპატიოსნებას დღეთა რიცხვი (3,5 დღეს აშკარად შესატყვისობა გააჩნია მე-
10. დედამიწის მკვიდრნი იხარებენ და ილხენენ მათ გამო და ძღვენს უძღვნიან ერთმანეთს, რადგანაც ამ ორმა წინასწარმეტყველმა აწამა დედამიწის მკვიდრნი.
ანტიქრისტესა და მის თანამოაზრეთა ასეთი არაადამიანურობის შესაბამისი იქნება დედამიწაზე მცხოვრებთა ზნეობრივი დაცემულობაც. (6:10; 8:13), ანუ ისინი, ვინც იერუსალემის ფარგლებს გარეთ ცხოვრობენ, როგორც კი მოწმეთა ხვედრს შეიტყობენ, გაიხარებენ და ერთმანეთს ძღვენსაც კი მიართმევენ. უკეთურთა ასეთი სიხარულის მიზეზი იმაში მდგომარეობს, რომ ახლა უკვე აღარ არიან ისინი, ვინც "აწამა დედამიწის მკვიდრნი". და რითი აწამა? ღვთისმოსაობის ქადაგებით! მოწმეთა ეს ქადაგება, რომელიც, ერთის მხრივ შემაგრებული იყო ნიშებითა და სასწაულებით, მოსვენებას არ აძლევდა ცოდვილ თვითკმაყოფილებაში ჩაძირულ უკეთურებს და არ აძლევდა მათ შესაძლებლობას დამშვიდებით მისცემოდნენ გარყვნილებებს; ხოლო მეორეს მხრივ, აშფოთებდნენ იმ სასჯელებით, რომელიც ყველა იმ ადამიანის თავზე მოიწეოდა, ვინც კი გაბედავდა მოწმეთა ხელის ხლებას. არაფერია დაუჯერებელი იმაში, რომ მოწმეთა სიკვდილით დაინტერესებულნი ყოფილიყვნენ არა მარტო მთავარი ქალაქის მკვიდრნი, არამედ დედამიწის მცხოვრებნიც ("ყველანი"). მაშინ იქნება ანტიქრისტეს ერთიანი სახელმწიფო მთელს დედამიწაზე და მთავარი ქალაქის მოვლენებსაც და ანტიქრისტეს მამხილებლებსაც მსოფლიო ინტერესი და მნიშვნელობა ექნება.
"ანტიქრისტეს ცრუ სასწაულებით ცთუნებული წარმართები და იუდეველები, რომლებმაც გულებში აღიბეჭდეს მისი სახელი, არავის მისცემენ უფლებას, დამარხონ წმინდანთა გვამები და განიხარებენ, რომ თავი დააღწიეს ამ ჭირს, რომელიც მათდა შესაგონებლად იყო დაშვებული. უგუნურნი ვერ გულისხმაყოფენ, რომ "ვინც უყვარს უფალს, მასვე ზრდის; ხოლო შოლტით სცემს ყველას, ვისაც ძედ იღებს" (ებრ. 12:6). "ლაგამითა და აღვირით მოაქცევს თავისკენ იმათ, ვისაც არ უნდა მოახლოება" (ფსალმ. 31:9), რომ იძულებით მაინც დადგნენ ჭეშმარიტ გზაზე, რომლისგანაც გარდახდნენ" (წმ. ანდრია კესარიელი).
თუმცა ცოდვილთა და უკეთურთა სიხარული ხანმოკლე იქნება.
11-
"იმდენი დღით მკვდარნი, რამდენი წელიც წინასწარმეტყველებდნენ, ისინი ღვთაებრივი ღრუბლით კვლავ ავლენ ზეცად, მათ შესარცხვენად და შესაძრწუნებლად, რომელნიც იხილავენ ამას" (წმ. ანდრია კესარიელი). მათი მკვდრეთით აღდგომა ღმრთის ყოვლისშემძლეობის ნიშანი იქნება, რომლის მსახურებიც ისინი იყვნენ; ისევე როგორც მკვდრეთით აღდგომა იესუ ქრისტესი, რომელსაც ისინი ბაძავდნენ თავიანთი ღვაწლით, იყო მტკიცებულება მისი ბუნების ღვთაებრიობისა (1 კორ. 15:20).
ამაღლება მოწმეთა განდიდებაა მათი მტრებისა და მკვლელების წინაშე. ამასთან ეს არის ორი მოწმის მკვლელთა უსჯულოების კიდევ ერთი მხილება, რაც მათ კაცისმკვლელ და სისხლისმსმელ ხასიათში გამოიხატება. ამიტომაც ითქვა, რომ "თავზარი დაეცა ყველას, ვინც კი ხედავდა მათ", რადგან ისინი ნამდვილად ხედავდნენ ღმრთის სასწაულს.
13-
წმინდანთა ზეცად ამაღლება არ შემოიფარგლება მხოლოდ უსჯულოთა შიშით, არამედ ამ ამაღლებას იმწამსვე მოჰყვა საშინელი მიწისძვრა. ასეთივე მიწისძვრა იყო იერუსალიმში უფლის ჯვარცმის დღესაც, მაგრამ ერთისა და მეორის ძალი და მნიშვნელობა სხვადასხვაგვარია. აქ მიწისძვრას ახლავს "ქალაქის მეათედის დაქცევა და შვიდი ათასი კაცის ამოწყვეტა".
"ქალაქში" უნდა ვიგულისხმოთ მე-
დაიწყო ღმრთის შურისგება უკეთურ, ანტიქრისტეანულ სახელმწიფოზე. როგორია ამ წინასწარი დასჯის მიზანი? უკეთურთა სინანულისკენ მოწოდება? ასეც რომ ყოფილიყო, არ იქნებოდა იგი ერთადერთი და მთავარი. სინანულისკენ მოწოდება ორი მოწმის ქადაგებაში მდგომარეობს; ხოლო ქალაქის მეათედი ნაწილის დანგრევა და შვიდი ათასი კაცის ამოწყვეტა უკვე მაშინ მოხდა, როდესაც სინანულისკენ ეს მოწოდება სრულიად ამაო გახდა. წინასწარმეტყველები მოკლეს, ხოლო მიწისძვრა და მისი შედეგები, შეიძლება უკეთურებზე სამართლიან შურისგებად აღვიქვათ მათი უსჯულოებისა და მოუნანიებლობისთვის.
დასჯა იმდენად აშკარა იყო, რომ "შეძრწუნდნენ და დიდება მიაგეს ცის ღმერთს". აპოკალიფსისი აქ ლაპარაკობს მხოლოდ დასჯაზე და სინანულისკენ მოწოდებაზე, მაგრამ არაფერს იუწყება მონანულებზე. გარდა ამისა, ამ შემთხვევაში, არ არის ჯეროვანი მართალნი ვიგულისხმოთ სიტყვებში: "სხვები კი შეძრწუნდნენ". ამიტომ, მე-
ასე მთავრდება ორი მოწმის ხილვა, მე-