აპოკალიფსისი > განმარტება
აპოკალიფსისის განმარტება
გამოკრებილი თანამედროვე ღვთისმეტყველთა და წმიდა მამათა თხზულებებიდან
ზეციერი ბინადრებისა და ზეციური ტაძრის ხილვა
(თ. 11:15-19)
ძვ. ქართულით
1. და მომეცა მე ლერწამი, მსგავსი კუერთხისაჲ, და მრქუა: აღდეგ და განზომე ტაძარი ღმრთისაჲ და საკურთხეველი და თაყუანის-მცემელნი მას შინა. 2. და ეზოჲ იგი, რომელი არს გარეგან ტაძრისა, განაგდე გარე და ნუ განჰზომ მას, რამეთუ მიეცა იგი წარმართთა, და ქალაქი იგი წმიდაჲ დათრგუნონ ორმეოცდაორ თთუე 3. და მივსცე ორთა მათ მოწამეთა ჩემთა, და წინაწარმეტყუელებდენ ათას ორას და სამეოც დღე, შემოსილნი ძაძითა. 4. ესენი არიან ორნი იგი ზეთისხილნი და ორნი სასანთლენი, მდგომარენი წინაშე უფლისა ყოვლისა ქუეყანისა. 5. და რომელსა უნდეს ვნებად მათა, ცეცხლი გამოვალს პირისაგან მათისა და შესჭამს მტერთა მათთა; და რომელსაცა ენებოს ვნებაჲ მათი, ესრეთ ჯერ-არს მოკუდომაჲ მისი. 6. ამათ აქუს ჴელმწიფებაჲ დაჴშვად ცათა, რაჲთა არა წჳმდეს დღეთა მათ წინაწარმეტყუელებისა მათისათა; და ჴელმწიფებაჲ აქუს წყალთა ზედა, რაჲთა გარდააქციონ სისხლად და რაჲთა შემუსრონ ქუეყანაჲ, რაოდენ-გზისცა ენებოს, ყოვლითავე წყლულებითა. 7. და რაჟამს აღასრულონ წამებაჲ მათი, მჴეცმან მან, რომელი აღმოვალს უფსკრულით, ბრძოლა-ყოს მათ თანა და სძლოს და მოკლნეს იგინი. 8. და მძორები მათი უბანთა ზედა ქალაქისა მის დიდისათა, რომელსა ეწოდების სულიერად სოდომი და ეგჳპტე, სადა-იგი უფალი მათი ჯუარს-ეცუა. 9. და იხილონ ერთა და ტომთა და ენათა და წარმართთა მძორები მათი სამ დღე და ნახევარ, და არა უტეონ მძორებსა მათსა დადებად სამარებსა შინა. 10. და მკჳდრთა ქუეყანისათა განიხარონ მათ ზედა და იშუებდენ და ძღუენი მისცენ ურთიერთას, რამეთუ ამათ ორთა წინაჲსწარმეტყუელთა ტანჯნეს მკჳდრნი ქუეყანისანი. 11. და შემდგომად სამისა მის და ნახევრისა დღისა სული ღმრთისაჲ ცხოველი შევიდა მათ თანა; და აღდგეს ფერჴთა ზედა მათთა. და შიში დიდი დაეცა მათ ზედა, რომელნი ჰხედვიდეს მათ. 12. და მესმა ჴმაჲ დიდი ზეცით, რომელი ეტყოდა მათ: აღმოვედით აქა! და აღვიდეს ზეცად ღრუბლითა. და იხილნეს იგინი მტერთა მათთა. 13. მას დღესა შინა იქმნა ძრვაჲ დიდი, და მეათედი ქალაქისაჲ დაეცა, და მოსწყდეს ძრვისა მისგან კაცნი შჳდ ათასნი, და სხუანი იგი შეშინებულ იქმნეს და მისცეს დიდებაჲ ღმერთსა ცათასა. 14. ვაებაჲ იგი მეორე წარჴდა, და აჰა ესერა ვაებაჲ იგი მესამე მოვალს ადრე.
1. და მომეცა მე ლერწამი, მსგავსი კუერთხისაჲ, და მრქუა: აღდეგ და განზომე ტაძარი ღმრთისაჲ და საკურთხეველი და თაყუანის-
ახ. ქართულით
1. მომეცა კვერთხის მსგავი ლერწამი და ითქვა ჩემს მიმართ: ადექი და გაზომე ღვთის ტაძარი და საკურთხეველი, აგრეთვე თაყვანისმცემელნი მასში. 2. ტაძრის გარე ეზო კი გამორიცხე და ნუ გაზომავ, ვინაიდან მიეცა იგი წარმართთ და ორმოცდაორი თვის მანძილზე გათელავენ წმიდა ქალაქს. 3. მივცემ ჩემს ორ მოწმეს და ათას ორას სამოცი დღე იწინასწარმეტყველებენ ძაძით მოსილნი. 4. ესენია ორი ზეთისხილი და ორი სასანთლე, რომლებიც დგანან დედამიწის უფლის წინაშე. 5. თუ ვინმე მოინდომებს მათ ვნებას, ცეცხლი გამოვა მათი პირიდან და შეჭამს მათ მტრებს; თუ ვინმე მოინდომებს მათ ვნებას, მოკლულ უნდა იქნეს. 6. მათ აქვთ ხელმწიფება ზეცის დახშვისა, რათა არ იწვიმოს მათი წინასწარმეტყველების დღეებში, და აქვთ ხელმწიფება წყალთა მიმართ, რათა სისხლად აქციონ და ათასგვარი წყლულით მოწყლან ქვეყანა, როცა ინებებენ. 7. ხოლო როდესაც აღასრულებენ თავიანთ მოწმობას, უფსკრულიდან ამომავალი მხეცი შეებრძოლება, შემუსრავს და მოაკვდინებს მათ. 8. მათი გვამები ეყრება დიდი ქალაქის მოედანზე, რომელსაც სულიერად ჰქვია სიდომი და ეგვიპტე, სადაც ჯვარს აცვეს მათი უფალიც. 9. სხვადასხვა ტომისა და მოდგმის, ენისა და ერის ხალხი სამნახევარ დღეს უყურებს მათ გვამებს და არავის დართავ მათი დამარხვის ნებას. 10. დედამიწის მკვიდრნი იხარებენ და ილხენენ მათ გამო და ძღვენს უძღვნიან ერთმანეთს, რადგანაც ამ ორმა წინასწარმეტყველმა აწამა დედამიწის მკვიდრნი. 11. მაგრამ სამნახევარი დღის შემდეგ სიცოცხლის სული შევიდა მათში ღვთისაგან, და ფეხზე დადგნენ, რამაც თავზარი დასცა ყველას, ვინც კი ხედავდა მათ. 12. და მოესმათ მგრგვინავი ხმა ზეცით, რომელმაც უთხრა მათ, აქ ამოდითო, და ისინიც, თავიანთი მტრების თვალწინ, ღრუბლით ავიდნენ ზეცას. 13. იმავე საათს საშინელი მიწისძვრა მოხდა, ქალაქის მეათედი დაიქცა და მიწისძვრისას შვიდი ათასი კაცი ამოწყდა, სხვები კი შეძრწუნდნენ და დიდება მიაგეს ცის ღმერთს. 14. მეორე ვაებამ გადაიარა, და აჰა, მოგელავს მესამე ვაება.
IV. საღმრთო განგებულების გამოვლენის მეორე თანამიმდევრობა (თ. 7-11)
ზეციერ ბინადრებისა და ზეციური ტაძრის ხილვა (თ. 11:15-19)
15. მეშვიდე ანგელოზმა ჩაბერა საყვირს და გაისმა ცაში გრგვინვა, რომელიც ხმობდა: ქვეყნის სამეფო ჩვენი უფლისა და მისი ქრისტეს სამეფო გახდა, და იმეფებს უკუნითი უკუნისამდე.
მესამე და უკანასკნელი ვაება, როემლიც თავისი შედეგებით მარადიულად გაგრძელდება, საღმრთო განგებულების გამოვლენის მეორე თანამიმდევრობაში დეტალურად არ იხსნება. იდუმალთმხილველს მხოლოდ მიანიშნებენ ამ ვაებაზე (მ. 18) და თანამიმდევრობა ზეცის ბინადართა და ზეციური ტაძრის ხილვით მთავრდება.
მეორე თანამიმდევრობის უკანასკნელი მოვლენა მეშვიდე ანგელოზის საყვირით იხსნება. საყვირის ხმამ შეცვალა იდუმალთმხილველის ფიქრთა თანმიმდევრობა და მისი ჭვრეტის საგნებიც. მას ახალი მგრგვინავი ზეციური ხმები ესმა, ხოლო მისმა მზერამ ზეციური ტაძარი იხილა. იოანე არ ამბობს ვისი იყო ეს მგრგვინავი ხმები, -
ზეცის ბინადართა ხმები ამბობდნენ, რომ "ქვეყნის სამეფო ჩვენი უფლისა და მისი ქრისტეს სამეფო გახდა, და იმეფებს უკუნითი უკუნისამდე". გამოთქმის აზრი იმაშია, რომ ქვეყანაზე და ქვეყნის ზემოთ შეწყდა სამეფო ძალაუფლება (შეად. 1 მეფ. 1:11, 13) ანტიქრისტესი და დამკვიდრდა მეფობა უფლისა ჩვენისა იესუ ქრისტესი, -
ამ ზეციური გალობის საპასუხოდ:
16. ოცდაოთხი უხუცესი, თავიანთ ტახტებზე რომ სხედან ღვთის წინაშე, პირქვე დაემხო და თაყვანი სცა ღმერთს.
ეს მათი მხრიდან საღმრთო დიდების სიტყვებთან სრული თანხმობის ნიშანია, რომელსაც შემდეგ თვითონაც უერთდებიან:
17. და თქვეს: მადლს გწირავთ, უფალო ღმერთო, ყოვლისმპყრობელო, რომელიც ხარ, რომელიც იყავი და რომელიც მოხვალ, რომ მოიღე შენი დიადი ძალი და დაამკვიდრე შენი სუფევა.
რა თქმა უნდა, აპოკალიფსისის გამოთქმა, რომ "ქვეყნის სამეფო ჩვენი უფლისა და მისი ქრისტეს სამეფო გახდა, და იმეფებს უკუნითი უკუნისამდე" და, "რომ მოიღე შენი დიადი ძალი და დაამკვიდრე შენი სუფევა", უთითებს არა იმაზე, რომ უფალმა მხოლოდ ამჯამად მოიპოვა ეს ძალი და ადრე არ ჰქონდა, არამედ იმაზე, რომ ადრე უფალმა დათმო იგი, მიუშვა ბოროტი ძალები, განსაკუთრებით კი ანტიქრისტე, ებატონათ მართლმორწმუნეებზე და ერთგვარად მთელს მსოფლიოზეც. ახლა კი უფალი სრული მნიშვნელობით გამეფდა, ანუ (როგორც ეს ნათქვამია ფსალმ. 93:1; 96::10; 97:1) ხილულად ავლენს თავის სამეფო ღირსებას და სამეფო ძალაუფლებას, კეთილთ მიაგებს მარადიულ ნეტარებას, ხოლო ბოროტ დაუსრულებელ სატანჯველში განაწესებს.
შემდეგ უხუცესნი ამბობენ:
18. წარმართნი გაშმაგდნენ და და მოვიდა ჟამი შენი რისხვისა და მკვდართა შჯისა, რათა სანაცვლო მიაგო შენს მონებს -
ამ საგალობელში თითქოსდა მეორდება მე-
"და მოვიდა ჟამი შენი რისხვისა და მკვდართა შჯისა" შეიძლება გავიგოთ, როგორც: დადგა ჯამი მიცვალებულთა აღდგომისა და განსჯისა. საუკუნო სამსჯავროზე წარსდგება ყველა ადამიანი და ეს იქნება საბოლოო სამსჯავრო. ამ სამსჯავროზე მიეგება ყველას "საქმეთაებრ მათთა". "სანაცვლოს მიაგებს თავის მონებს -
როდესაც მართალთა მისაგებელზე მსჯელობს, იდუმალთმხილველი ჯერ წინარწარმეტყველთ ასახელებს, რომლებიც ღმრთის ნების მაუწყებელნი იყვნენ, შემდეგ წმიდათ -
იმის შემდეგ, რაც ყველა განაზოგადა და ჯილდოებისა და ნეტარების ხარისხთა განსხვავებანი მიუთითა, იდუმალთმხილველი ლაპარაკობს "დიდსა თუ მცირეზე", რომლებიც ასეთები იყვნენ ღმრთისა და ადამიანთა თვალში ამ წუთისოფელში.
მე-
19. მაშინ გაიღო ტაძარი ცაში და გამოჩნდა კიდობანი მისი აღთქმისა მისსავ ტაძარში. და იქმნა ელვა და ქუხილი, გრგვინვა, მიწისძვრა და სასტიკი სეტყვა.
მე-
ახალი აღთქმა დაეფუძნა ქრისტეს სისხლს და კაცთადმი ბოძებული საღმრთო გამოცხადების მომდევნო გაგრძელება იყო. მაგრამ ამ აღთქმაზეც უნდა ითქვას, რომ მასშიც ვერ აღწევენ ადამიანების ღმრთის სრულ ერთობას, მათი ცოდვილიანობისა და არასრულყოფილების გამო, და ამავე მიზეზით სრულად ჯერ კიდევ შეუცნობელია მთელი მისი უღრმესი მიუწვდომლობით. როგორც ძველი, ისევე ახალი აღთქმები სრულიად გასაგები მხოლოდ ქრისტეს მომავალ სასუფეველში იქნება, როდესაც "ღმერთი ყველაფერი იქნება ყოველში" (1 კორინთ. 15:28; 13:12). გაღებული ტაძრისა და მასში მდებარე აღთქმის კიდობნის ხილვა ღმრთისა და ადამიანის სწორედ ამ მომავალ, უსრულყოფილეს ერთობაზე მეტყველებს.
ტაძრის გაღება და აღთქმის კიდობნის გამოჩენა, რომელიც ისტორიულად არ მომხდარა და შეუძლებელი იყო მომხდარიყო ძველაღთქმისეული სჯულის მიხედვით, უნდა მეტყველებდეს და გვეუბნება კიდეც აღსრულებულ, საბოლოო გადასვლაზე იესუ ქრისტეს სასუფეველში, ღმრთის აღთქმის სრულ აღსრულებაზე. როგორც (ხილვაში) ადრე მიუწვდომელი ტაძარი (წმიდა წმიდათა) მისაწვდომი გახდა, და აღთქმის კიდობანი, ადრე დაფარული და მიუწვდომელი, ხილული და მისაწვდომი გახდა, ასევე მართალთა და სრულყოფილთათვის, საუკუნო სამსჯავროს შემდეგ ხილული და მისაწვდომი გახდება ყველაზე უმჭიდროვესი ერთობა ღმერთთან, და ეს იქნება ყველაზე მჭიდრო და შინაგანი კავშირი (კოლ. 2:3, 9), და ღმრთისა და ადამიანის ამ კავშირის გულისხმისყოფა დაიწყება მარადიულ, ნეტარ ცხოვრებასთან ერთად ჩვენს უფალ ღმერთში, ახალ იერუსალემში (თთ. 21 და 22, ლუკა 1:72).
ეს არის ღმრთის საიდუმლოთა გამოცხადების დასასრული, რომლებიც მისაწვდომია ადამიანური გულისხმისყოფისთვის. მე-
ასე მიანიშნეს იოანეს, მის მიერ კი ყველა ქრიტეანს მომავალი საშინელი სამსჯავროს, საყოველთაო მსჯავრისა და მისაგებელის, და მომავალი, დაუსრულებელი ცხოვრების დაწყების შესახებ.
ამით შეიძლებოდა გამოცხადება დამთავრებულად ჩაგვეთვალა; ის მივიდა სამყაროს უსასრულობაში გადასვლის მომენტამდე. მაგრამ რადგან ჯერ კიდევ გაუხსნელი დარჩა ზოგიერთი საკითხი, რომელიც წინ უსწრებს ამ გადასვლას, აპოკალიფსისი მომდევნო სიტყვებში ისევ უბრუნდება ღმრთის განგებულებას, ოღონდ მის უკვე ახალ (მესამე) თანამიმდევრობას. "ჩვენ, -